2010-03-07

Imponerande Träningsmatch

Lördagar är för mig personligen fel dag att ha träningsmatch på då jag oftast har en massa sociala engagemang inbokade då. Därför har jag i år bara hunnit se första matchen mot Ängelholm och så den igår mot Mjällby.

Jag måste säga att jag är djupt imponerad redan, om det nu inte bara var en tillfälligt bra genomförd match av BoIS - men det tror jag faktiskt inte. För att vara så här års, innan ens träningslägret gått av stapeln, såg det bättre ut än någonsin.

Inför matchen ska jag ärligt säga att jag inte hade stora förhoppningar. Vi skulle möta ett Mjällby som brukar vara duktiga och som vi ofta har svårt för, som nu dessutom gått upp i allsvenskan, har en bra trupp och som genrepar inför sin premiär. Själva har vi nya tränare, halva truppen är utbytt, nytt spelsystem och Henke har bara arbetat i drygt 1,5 månad.

Upplagt för att bli utspelade av “allsvenskingarna”, alltså.

Men icke. Första halvlek började BoIS lite avvaktande och för min smak lite väl defensivt, och totalt sett en hel del kontringsfotboll då gästerna hade största delen av spelet (även om BoIS tog tag i det korta stunder mellan varven). De brister jag såg hos BoIS i denna halvlek var att man borde varit kyligare och hållt i bollen och byggt upp sina anfall istället för bara kontringar och försök till långa genomskärare. Dessutom tyckte jag det blev för tomt på eget folk strax utanför båda backlinjer, d.v.s. både offensivt och defensivt. Dock var 1-1 ändå ganska rättvist i halvtid, tycker jag, trots att BoIS mer eller mindre gav bort ett mål till Tobias Grahn som fick löpa med boll helt ostört och slå en strumperullare mot en fastlimmad Mirza i mål.

Uppenbarligen såg Henke & Co också en del av dessa brister och att Maif inte var så himla bra som man kanske kunde förvänta, och att BoIS borde våga lite mer. Sagt och gjort – BoIS dominerade Maif under hela andra halvlek.Endast korta stunder var spelet på vår egen planhalva. Dock var vi inte så effektiva framför mål även om Fredrik Karlsson gjorde ett snyggt sådant (offsideavblåst) och även om Simon Alm hade två riktigt bra lägen där han första gången hade en helt ren Sosseh till vänster om sig som han borde passat istället för att ta avslut, och andra gången helt ensam mot Asper skjuter han mer eller mindre rakt på honom. Sett till hela matchen borde BoIS absolut vunnit.

BoIS absolut bästa spelare i mina ögon var Alagie Sosseh, Fredrik Olsson och Johan Persson. Nästan lika bra var Max Mölder. De spelare jag hade hoppats på bättre insatser från var framförallt Fredrik Svanbäck, Christoffer Tapper Holter och Linus Malmqvist. Men det är fullt acceptabelt att inte vara i full form redan nu så den “negativa” reflektionen är inte så mycket värd.

Detta såg oerhört intressant ut och troligtvis berodde det en del på att Maif inte var så bra för dagen också. Är det inte ett nytt spelsystem för dom med 4-2-3-1, dom brukar väl spela 4-4-2, eller? Men det fanns mycket linjer i BoIS spel och framförallt en spelartrupp som drog åt samma håll och kämpade för varandra.

Premiären om lite mer än en månad kanske kan bli en riktigt trevlig upplevelse, om BoIS fortsätter utvecklas i denna takt. Med några förstärkningar till truppen också kan det se riktigt ljust ut; dels två som går in i startelvan (central defensiv mittfältare som spelmotor, samt höger ytterforward) och dels två korttidsförstärkningar som truppbredd för skadade Unkuri och Åström.

2 kommentarer:

Fransson sa...

Håller inte helt med dig om Malmqvist, tyckte han va rätt bra i andar halvlek iallefall, bröt en del chanser som maif höll på att skapa och tyckte han var allmänt taggad för uppgiften och skötte sig bra.

Annars en bra sammanfattning!

MickeP sa...

Fransson:

Märk väl att jag skrev att jag hade FÖRVÄNTAT mig bättre insatser, och även att det var fullt acceptabelt att inte vara i full form.

Men av en sådan som Malmqvist har jag stora förväntningar. Med hans rutin och erfarenhet ska han vara en nyckelspelare i BoIS och det är han inte. Inte än iaf. Igår slog han bort för många passningar och Henke måste se till att uppspel INTE går från honom. Dock hade han en riktigt bra duellöpning ut mot kanten mot en Maif:are som jag har för mig var holländaren - och där såg Linus förvånansvärt snabb ut mot vad han brukar, det kan jag dock ge honom :)