2010-02-10

Aktuella Tankar i korthet

Idag blev Tim Andersson officiellt klar för BoIS men ska eventuellt lånas ut ett år direkt (!?) med hänvisning till många mittbackar i truppen och tuff konkurrens från veteranerna Jocke och Linus. Jag har bara sett Tim ytterst lite på träning men redan där visade han att han har stor potential att peta Linus om veteranen har ett lika dåligt år i år som 2009.

Robin Wikman går till Bajen efter väldigt lite speltid i Häcken, trots han “trivdes kanonbra” där och i Göteborg. Från lite speltid i ett Allsvenskt lag med bra ekonomi, till förmodad speltid i ett Superettanlag med usel ekonomi. Ingen ska inbilla mig att han får en löneökning här, vad han än säger. BoIS har visat sitt intresse men Robin pissar i princip på klubben och oss supportrar som gillar honom. Tråkigt och lågt, i mina ögon.

Om Henke Larsson snörar på sig skorna under säsongen för att hjälpa BoIS om det går knackigt, får man nu bara 5 ggr pengarna tillbaka för hos spelbolagen. Själv hade jag nog inte satt en krona på det – jag tror inte det lär hända, han verkar oerhört fokuserad på tränarrollen nu och vill nog inte vara spelande sådan.

Första träningsmatchen är avklarad, på ännu en vindpinad kall bortaarena i klass med Anderstorps dito där vi brukar möta TFF. Men nu fick man vara på plats på den levande legendarens första match i nya karriären som tränare, det värmde iaf. Börjar bli smått orolig då jag väntar tillökning som är beräknad till 3:e april och har uppmanat min bättre hälft att inte gå över tiden exakt en vecka så seriepremiären missas. Visserligen visas den på TV4 men det är ju inte så man vill se den…

Spelmotor saknas oerhört mycket redan. Även om en enda träningsmatch inte ger eller säger så mycket och efter bara tre veckors träning under Henke. Ska vi spela 4-3-3 som Henke nämnt har vi i princip spelare till alla positioner utom centralt mittfält och där behöver vi verkligen en energisk och passningsskicklig kille med bra öga för spelet. Kanske är Johan Persson tänkt för den rollen t.v. men även om det var skillnad 2009 mot 2008 behöver han i så fall ändå ta rejäla kliv framåt igen i utvecklingen av sina passningar. Alexander Zaim hade nog själv gärna tagit den platsen och funkar förmodligen också när han har en bra dag men det varierar för mycket i hans insatser, och så går det inte att vara så enfotad, eller för den delen glasfotad heller, i den rollen.

Nästa träningsmatch är på lördag mot Alvedins FC Rosengård. Den lär jag tyvärr missa då jag är bortrest över helgen.

10:e Februari idag. Bara två månader kvar till premiären. :-)

Inga kommentarer: