2009-12-10

Ny tränare till BoIS

Nej jag ska inte avslöja något namn vem som blir ny tränare för jag vet helt enkelt inte. Jag bryr mig oerhört mycket om BoIS och hur klubben missköts – men jag bryr mig just nu inte så mycket om vem som blir ny tränare att jag ens orkar fiska, forska och spekulera i frågan. Det är nog en effekt av dels att jag har mer att göra än någonsin med mitt företag, och att det ser ut som det gör i BoIS med bara ruiner kvar av A-truppen.

Men det jag dock ska framföra är vilka tränarnamn jag själv kan tänka mig se i BoIS om vi ska ha en chans att behålla en tränare mer än två år för en gångs skull, och jag presenterar dom i prioriterad ordning här:

#1: ROAR HANSEN
Så länge en ny tränare inte är kungjord från BoIS överger inte hoppet mig. Roar har åstadkommit oerhört mycket med minimala ekonomiska resurser hos Ängelholm. ÄFF värvar nu friskt och bra vilket är ett tecken på att Roar stannar där. Mina källor säger att trots dementier så har Roar en klausul som gör att han kan lämna när han vill. Minns ni att det drog ut på tiden innan han förlängde med ÄFF för några månader sedan? Roar ställde nämligen vissa villkor och ville först ha vissa saker klargjorda hur ledningen tänkte satsa framöver. När det väl var klart skrev han på, och vi ser ju att just nu satsar man lite också – kanske Adelstam rentav stannar kvar också ändå? När Roar lämnade BoIS knivhögg han klubben i ryggen för att “ge igen” lite att inte varit med i planerna som ny huvudtränare efter Janne Jönsson, och det gick tydligen att lämna trots att han hos oss nyss förlängt sitt kontrakt också. Ängelholms sportchef kör över Roar och kommer med spelare som ska provträna med dom utan att Roar ens vet om det – kanske törnar han på den biten och/eller om ÄFF inte lever upp till vad de lovat honom? Jag har också hört att han väldigt gärna hade tränat BoIS…

#2: ALEXANDER VIKNER
Ung, och oprövad i A-sammanhang på denna nivå. Men trenden drar dit i fotbolls-Sverige – bara våra grannar i norr satsar på gamla gubbar fortfarande. Hammarby gjorde igår klart med Jesper Blomqvist, 35 år (ingen tränarerfarenhet, utöver ett år med Enköping där han fick sparken) och Assyriskas märkligt sparkade Michael Borgqvist, snart 43 år. Vikner var med och byggde upp Linero IF som klubb från grunden och drev även fotbollsskolan där (som f.ö. Ivo Pekalski var med i då). Därefter gick Alexander till Lunds BK, för att år 2004 själv höra av sig till BoIS och erbjöd sina tjänster och direkt fick vara assisterande till “psycho”-Mårtensson i U-laget första året. Året efter gick Vikner till Lunds BK igen och det året (2005) slutade med att de spelarna sedan gick till lag som HIF, MFF, BP osv. Sedan var det dags för BoIS igen 2006 och där byggde han upp –93:orna till ett av skånes bästa i sin klass där man spelade en härlig fotboll och var oerhört disciplinerade och homogena som lag. Tyvärr klantade sedan vår nuvarande sportchef Mats Aronsson till det och skrämde iväg Alexander förra året, så nu återfinnas han i HIF där mina källor säger att han är högt uppskattad redan och t.o.m. självaste Fredin har uppmärksammat honom och hans arbete. Det som talar emot Vikner utöver ung & oerfaren på denna nivå är att han efter vad jag förstått inte är så glad för BoIS ledning (främst Aronsson). Har man bränt broarna där? Jag hade gärna sett honom som åtminstone assisterande, om inget annat, men killen har oerhört stort potential och jag blir själv inte förvånad om vi i framtiden återser detta namn “på den stora scenen”. Därför hade jag inte bangat själv för att sätta honom som huvudtränare i BoIS redan nu.

#3: HANS GREN
Ett av de mest intressanta namnen som förekommit i spekulationerna i media är MFF:s assisterande till Rolle. Gren är ju ett respekterat namn och en av få 50+ taggare jag tror skulle kunna vara bra för BoIS. Har tränat mycket tipselit-ungdomar och gjorde sedan ett bra jobb i GAIS som assisterande till Roland Nilsson. När duon gick till MFF har det väl gått under förväntan med de sportsliga resultaten och även om det är ren spekulation har jag själv känslan av att Gren är “kittet” som håller ihop mycket medan Rolle är “glasrutorna” och dessa har herr Nilsson inte lyckats hålla rena, för att prata bildspråk. Men utan Hasse i bakgrunden hade MFF kanske (?) gått ännu sämre. Men enligt MFF-källor (supportrar) sägs Hasse vara den som står för det taktiska och för tränings-aktiviteterna. Det sistnämnda ska dock ändras på inför nästa säsong, eftersom MFF-spelarna varit missnöjda med hans ledarstil (!). Trots sin ålder har Hasse i princip ingen egen erfarenhet av huvudtränare för elitlag men enligt MFF:s VD Pelle Svensson är han iaf en riktigt duktig pedagog och tränare. Eftersom Hans har två år kvar på sitt kontrakt måste BoIS lösa ut honom från MFF, det talar emot att han skulle kunna bli ny tränare här. Dessutom var/är även ÖIS intresserade av honom men fördelen för BoIS är att han då skulle kunna bo kvar där han är nu, om han å andra sidan inte hellre vill hem till Göteborgsregionen igen. Många osäkerhetsfaktorer och knutar att lösa om BoIS ska lyckas få hit honom, därför tror jag sannolikheten är lite mindre att det blir Gren än någon annan tränare.

#4: JAN ANDERSSON
Efter många år i Halmstad har han nu valt själv att sluta där, för nya utmaningar. Han har lyckats oerhört bra under lång tid med ett så pass litet lag och relativt små resurser. Själv tror jag vinsten för HBK har legat i kontinuiteten. En bättre ledning än vår randiga motsvarighet har valt att hålla sig kalla även när det blåst motvind och låtit honom arbeta i lugn och ro och accepterat att det går lite upp och ner för alla lag från säsong till säsong. Det är dock en tränare jag själv tycker är riktigt bra men vad man kan läsa i media verkar ÖIS väldigt heta på gröten med Janne. Men jag undrar om han själv inte hellre vill ta större uppdrag än HBK – kanske ett danskt lag eller något? Det är känslan jag fått av de artiklar jag läst om hans avslut i HBK åtminstone.

ÖVRIGA
De namn som förekommit i övrigt i media och andra diskussioner, innehåller överlag namn jag inte tror på ett dugg. Möjligtvis Rikard Norling men nu är han ju klar för Assyriska. Tyvärr tror jag det blir en av dessa övriga, alternativt någon som BoIS lyckats hålla hemlig i dimridåer. För mest sannolikt kommer BoIS i första hand försöka hitta en tränare som ledningen kan påverka, och att tränaren är lite mjuk i sin ledarstil mot spelarna då dessa står högre än Klubben här i Landskrona. Själv är jag övertygad om att vi behöver en tränare som står för sina idéer, som kan få spelarna med sig och som inte är rädd för att ställa krav på sin omgivning. Men det brukar vara tabu på IP.

Vem det än blir utöver mina namn ovan, kommer tränaren ifråga att få jobba hårt för min respekt. Nu är det enbart sportsliga resultat som gäller även om jag naturligtvis kommer ha överseende första året. Men ligger vi inte i topp-4 efter tränarens andra år vet vi ju att han får kicken och ny process ska börjas om. Igen.

3 kommentarer:

Jörgen sa...

Roar är min No1 i din lista, Vikner tror jag skulle klara uppdraget och hade varit den mest spännande.

Gren har jag hört så mycket om från ljusblått håll så jag är mer än tveksam just nu.

Anonym sa...

Hej MickeP,

Jag vet inte om du är samma som har domänen dianaskolan.se. Är det inte samma person så ber jag om ursäkt men likheten är slående!

Jag skulle in på Dianaskolans hemsida och hamnade på din sida. Det öppna forum är nerlusat med barnporr och annan skit. Vänligen ta bort detta direkt! Det är ditt ansvar att ta bort sån skit som inte får vara på sidan. Jag kommer självklart polisanämla också men jag tror säkert de kommer se mellan fingrarna denna gång.

Som sagt, är det inte samma MickeP så ber jag om ursäkt!

MickeP sa...

Anonym:
Tjena! Jodå, det är min domän. Forumet har dock inte använts på ett tag men tydligen har någon spammare varit inne och härjat ja :-/ Morr... Jag har stängt av forumet helt nu iaf.