2009-12-16

Henke for President! Eller?

Nu har man hunnit smälta bomben några dagar och jag måste inleda med att säga att detta är suveränt för BoIS. Men….

… ska man inte se lite nyktert på det också och inte bara vara berusad av nyheten som sådan och inte minst, som någon uttryckte det, att BoIS klampat rakt in i lejonets kula och snott värsta rivalens “Heliga Graal”; nämligen “Mr HIF” himself? Allt medan HIF’s ledning inte fattade någonting och inte ens hann märka något av den SWAT-liknande kliniska insatsen när man fritog Henke Larsson. Helt underbart agerat av Per Harrysson, som ju Kenneth Håkansson framhävde under presskonferensen är den som dragit i hela affären.

Henkes långa och gedigna erfarenhet av fotboll ända upp i yttersta världseliten och en av våra två absolut största fotbollsstjärnor genom alla tider, tillsammans med Zlatan, kan ingen ifrågasätta. Alla vet dessutom att Henke är oerhört spelintelligent inte bara för sig själv utan för hela laget. Med erfarenhet från Celtic, FC Barcelona och Manchester United har han säkert massor av spännande idéer hur han ska arbeta som tränare och vad han vill prova förverkliga.

Att han inte har tränarutbildning ser jag personligen bara som en klar fördel – nu slipper vi någon som är stöpt i samma form som alla andra. Hans 17 års praktisk erfarenhet väger mycket, mycket tyngre än en teoretisk utbildning.

Kontraktet är “bara” på 1 år. Helt rätt melodi både för Henke och för BoIS just eftersom det kan bli en riktig flopp också, om han inte lyckas få spelarna att genomföra hans idéer i praktiken. För idéerna ifrågasätter jag definitivt inte – hela nyckeln för Henkes framgång som tränare ligger i att lyckas förmedla vad han vill till spelarna, och få dessa att utföra det.

Se’n kan man diskutera huruvida han kommer att hoppa av efter ett år om det blir flopp, alternativt värvas till annan klubb om det blir flipp. Den gamle Henke man kände genom media fram till för kanske 5 år sedan eller så, hade dock inte oroat mig. Då hade jag varit övertygad om att han hade fortsatt i BoIS om han bara fick för ledningen – antingen för revansch om det blev flopp första året, eller för att se hur långt han kan ta BoIS ytterligare även om det blir flipp… Men – och det är ett stort MEN – det som oroar mig är Henkes obeslutsamhet “på äldre da’r”. Han har inte vetat om han har skitit eller ska skita. Slutar i landslaget, kommer tillbaka. Slutar igen, kommer tillbaka. Går till HIF, vet inte om han ska fortsätta. Lirar innebandy. Bestämmer sig för att fortsätta ett år till. Vet sedan inte om han ska sluta eller fortsätta. Och så vidare. Den egenskapen hos herr Larsson gillar jag definitivt inte – tidigare hade han en integritet som var obestridlig och det har han inte längre efter allt det velandet.

Värvningen av Henke är dock oerhört intelligent från BoIS, och lär betala sig på hur många sätt som helst och många gånger om. Media-intresset och t.o.m. det globala intresset för Henkes nya tränarkarriär och inte minst att potentiella spelare som kan värvas hit ser en stor fördel i att bli utbildade av honom, är nästintill obetalbart. Men jag tror inte det är någon PR-kupp trots allt – BoIS tror nog verkligen på honom. Därför hoppas jag också att Henke tackar för förtroendet genom att fortsätta i BoIS oavsett hur det går första året.

Alla vi supportrar och sponsorer måste dock ha EN sak i åtanke nu. Mer än någonsin måste vi alla ha ett stort tålamod med Henke och ge honom tid. Även om vi är nerflyttningshotade i slutet av säsongen måste vi hålla oss kalla. För är det något vi verkligen fått in i klubben nu så är det en tränare mer rejäl vinnarskalle – och som vet vad som krävs för att göra den där lilla skillnaden när det krävs. Ger vi Henke minst tre år i lugn och ro kan vi kanske rentav ha en riktigt långsiktig lösning i honom, och kanske helt nya randiga tider lagom till Landskronas 600-års jubileum 2013? Henkes dragningskraft kan kanske t.o.m. lösa upp vissa knutar hos kommun och näringsliv som ger BoIS möjligheten till ny arena lagom till samma firande?

Jag väljer dock att se detta som oerhört positivt även om frågetecken finns. I nuläget var det enda riktigt bra kortet till ny tränare i mina ögon, Roar Hansen. Men Henke har potential att bli oerhört mycket bättre än honom också för BoIS.

Därför hälsar jag Henke Larsson varmt välkommen till BoIS och håller båda tummar för att detta blir en rolig tid tillsammans!

F.ö. klär han fan så mycket bättre i svart/vitt än i rödblått… :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

MickeP,

Du och alla andra tycks glömma en sak nämligen att en tränare aldrig kan lyckas om han inte har ett bra spelarmaterial att jobba med. Detta gäller också Henke Larsson!

Jag välkomnar detta geniala drag från BoIS och de som skall hyllas är Per H och Micke H. Sedan får vi väl bjuda på att KH solar sig i glansen och nu tycks vara klar för ytterligare ett år som ordförande i föreningen och därmed har han sin hett åtrådda plats kvar i SFF's Styrelse!

Men som sagt - utan en bättre spelartrupp än den BoIS haft de senaste åren så lär inte ens Henke kunna uträtta underverk!

The Addick

MickeP sa...

The Addick:
Jag har inte sagt varken att Henke kommer lyckas eller misslyckas, mest gått genom hans förutsättningar som tränare själv. Naturligtvis hänger resultatet mycket på vilka spelare han får tillgång till också, det har du rätt i.

Själv fattar jag iofs inte vad KH:s ev. fortsättning i BoIS har och göra med värvningen av Henke, jag ser inte det som en ursäkt att få fortsätta. Är inte ens säker på att KH är så inblandad i det heller så att han KAN ta någon ära åt sig. Men är han inblandad tackar jag honom ändå - dock hävdar jag fortfarande att han måste bytas ut för allt dåligt han gjort genom åren. I min värld räddar inte 1 positiv sak allt det negativa i bagaget - inte ens om KH vore ensam om att driva i värvningen av Henke...

Men visst är det märkligt att KH alltid är kvick med att sola sig i glansen? Hoppas det är för att Aronsson inte hade möjlighet att närvara så KH fick hoppa in istället för honom på PK:n...

Anonym sa...

MickeP,

Vad jag menar med min kommentar om KH är att nu är all fokus på Henke och KH försvinner in i dimman!!!

The Addick

Anonym sa...

Aronsson var på presskonferensen.

Norman Bates