2009-11-04

MVP 2009

Säsongen är avslutad och det är dags att börja summera den, med vad som varit bra och vad som varit mindre bra. Mer om detta kommer men först tänkte jag ta det mest positiva – MVP 2009; Most Valuable Player.

Enligt mig är mitt val självklart för detta: Fredrik Olsson.

Min motivering: Först efter en halv säsong fick Fredrik spela på sin ordinarie plats och det var också då produktionen kom igång på allvar. Efter en första halva av serien då han fått utstå mycket spott och spe från supportrar som kritiserade honom, kämpade han ändå på hårt efter bästa förmåga och gav aldrig upp, trots fel position i elvan. Sedan, på rätt plats som en av två anfallare i 4-4-2 med fokus på djupledslöpningar, visade Fredrik sin storhet. En klar majoritet av poängskörden (14 mål + 1 assist) kom under andra halvan av serien, tänk då vad han hade kunnat mäkta med på en hel säsong på rätt plats? Eller tänk vad han hade kunnat göra ytterligare om vi hade haft en spelare på mittfältet i klass med Jörgen Pettersson som kunde servera delikata passningar på alla Fredriks löpningar utan boll? Antalet gånger han tagit en perfekt löpning men aldrig fått bollen är oräkneliga. Men när han väl får en bra boll är avsluten oftast väldigt kliniska och säkra.

För några år sedan skrattade många supportrar åt den dåvarande BoIS-truppen som kom till många avslut men där utförandet var mer eller mindre patetisk. Nu har vi en bra bredd på målgörare i truppen, och en riktigt vass striker i Fredrik. Rotekamraten Pär verkar bli utbytt inför nästa år, men vad vi kanske behöver mer i truppen än en tung target-anfallare är kanske en riktigt duktig spelmotor med kliniska passningar som kan servera Fredrik, Niklas och ev. andra anfallare.

Jag tillhör de som har tyckt Fredrik var bra sedan han kom men att han använts fel. Redan de första träningarna förra sommaren minns jag att vi var några som stod och pratade om hur imponerade vi var av hans avslut och hans jobb inne i boxen, även om han var lite matchotränad och därmed otajmad just då. Sen har han kommit in mer i truppen, fått en hel försäsongs uppladdning och till slut hamnat på sin rätta plats.

År 2010 blir mycket intressant sett ur Fredrik Olssons perspektiv som spelare för BoIS. Men år 2009 avslutar jag med att gratulera honom till BoIS mest värdefulla spelare!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sett till andra halvan av säsongen är väl Fredrik Olsson ett vettigt val tycker jag.
Om vi ser över hela säsongen vill jag påstå att Peter Karlsson är MVP.
Han har skänkt stabilitet i målvaktsrollen första gången på flera år. Dessutom har han ofta fått agerat ensam räddare p g a ett uselt försvar.
Som jag ser det ligger inte BoIS problem i målskyttet och offensiven. Våra svårigheter finns i försvarsspelet och inte minst backlinjen. Och på yttermittfältet förstås om Babis lämnar.
Spelare som Linus Malmqvist och Max Mölder har en alltför låg lägstanivå. Dessutom är deras högstanivå inte i paritet med de krav som vi har på en superettanback.
Johan Persson och Joakim Persson har varit bra de matcher de spelat tillsammans. Jesper Westerberg har fungerat när han fått spela högerback.
Om JW lämnar ser det mörkt ut. Max är en nödlösning och även han verkar på väg bort. Linus Malmqvist måste genomgå en märkbar förändring om han ska ta en ordinarie plats. Som jag ser dets aknar vi två bra ytterbackar i värsta scenariot.
Dessutom är Philip A ingen back up. Han är ännu så länge orutinerad och valpig. Definitivt ingen stabil spelare när vi möter lag som trycker upp hårt och fysiskt.
Alagie Sosseh duger inte som back elelr på mf. Möjligen kan han i den bästa av världar ersätta Pär som targetplayer men knappast som målskytt. Rätta mig gärna om jag har fel, men hans uppgift kan bli att bana väg för Fredrik och Niklas N.
Om inte Sosseh hittar den rollen tror jag inte han är något för nästa säsong.
Som sagt Peter Karlsson har varit en klippa och jag tycker man ska se över hela säsongen för att göra det rättvist. Att det ramlat in så många mål bakom honom beror inte på Peter.
Vi har sett hur våra backar frikostigt delat ut "frispel" till motståndarna i massor av matcher.

Norman Bates

Unknown sa...

Jag tycker också att valet är bra men tycker att man måste se till hela säsongen. Visst det är inte Fredriks fel att han fick fel roll men för att utses till MVP så måste man se till vad han producerat även den tid han hamnade i fel roll. Min MVP blir Jesper Westerberg. Ett solklart val om man ser till hela säsongen. Mot slutet dalade formen lite med intresset men annars var det högsta klass på både spel och kämpatakter hela säsongen. Som anonym säger så är backlinjen Bois stora problem inför 2009. Jag tror dock att läget inte är katstrofalt. Jag tror att det finns potential i våra yngre spelare om en tränare utnyttjar den. Jag tror t.ex. att Philip mycket väl kan bli en ny Dahlgren. Dvs omskolas till ytterback. Linus Olsson har glimtvis spelat bra t ex mot Åtvidaberg. Det finns andra som också kan omskolas till ytterbackar. Värre är det på innerbackssidan. Jocke i kombination med Linus M fungerade inte eftersom vi då inte hänger med. Båda saknar snabbhet bakåt och Linus passningsspel har varit dåligt. Han hinner inte med i fötter och huvud utan tar den enkla lösningen (=en långboll uppåt). Min förhoppningen inför 2010 är därför att BoiS lyckas hitta nog med pengar att dra till sig en ung snabb spelskicklig mittback.

MickeP sa...

Norman Bates & Valle:
Jag hade Peter Karlsson som toppkandidat också, samt Johan Persson. Dom två har hållt en hög och jämn nivå hela säsongen. Valet av Fredrik föll på att han kämpat hela säsongen och bitit ihop trots fel position och trots massor av kritik från supportrar. Så när han väl fick chansen, ja då kan man verkligen snacka om att han tog den också! Den produktion han står för på en halv säsong är enormt bra och han blev 3:a i skytteligan på det. Bättre än Erton Fejzullah i Maif blev på sin halva säsong, som jämförelse... Skytteligavinnare blev Ekenberg och Adelstam på 19 mål. Med det snitt Fredrik höll hade han garanterat varit över 20 mål på en hel säsong på rätt plats.

Westerberg började bra men tappade mycket när han blev placerad på vänsterbacken istället innan Linderoth insåg hur katastrofal han var där. Väl tillbaka på högerbacken har han varit helt okej men inte dominerande, så han har inte varit med i mina tankar alls som MVP i år. Därmed inte sagt att han är dålig, alltså.

Anonym sa...

Jag tycker vi ska se det positivt att det finns flera BoIS-are som konkurrerar om titeln MVP 2009.
Normalt brukar vi ha en spelare som lyfter sig resten är en grå massa.
Detta kanske trots allt är en början och en start på bättre tider?
Era val är helt okey och vi kan väl tillfoga namn som Christoffer Tapper-Holter, som gjorde världens klassresa denna säsong från div. 2 i Höllviken till ordinarie dominant på vårt mf.
Pär Cederqvist har varit jämn och bra tycker jag framför allt kämpat gott. Charles gör bra i från sig denna säsong utifrån sina begränsade förutsättningar.
På det hela taget nästan fler positiva nämnare än negativa.
Niklas Nielsens genombrott kom oväntat men var välkommet.
men som sagt Peter kom som en räddande ängel i ett mål som under flera säsonger varit övergivet.

Norman Bates

Anonym sa...

Jag tycker vi ska se det positivt att det finns flera BoIS-are som konkurrerar om titeln MVP 2009.
Normalt brukar vi ha en spelare som lyfter sig resten är en grå massa.
Detta kanske trots allt är en början och en start på bättre tider?
Era val är helt okey och vi kan väl tillfoga namn som Christoffer Tapper-Holter, som gjorde världens klassresa denna säsong från div. 2 i Höllviken till ordinarie dominant på vårt mf.
Pär Cederqvist har varit jämn och bra tycker jag framför allt kämpat gott. Charles gör bra i från sig denna säsong utifrån sina begränsade förutsättningar.
På det hela taget nästan fler positiva nämnare än negativa.
Niklas Nielsens genombrott kom oväntat men var välkommet.
men som sagt Peter kom som en räddande ängel i ett mål som under flera säsonger varit övergivet.

Norman Bates

Kvideröv sa...

För att vara exakt så gjorde Fredrik Olsson 13 av sina 14 mål under höstsäsosngen. Dvs samma som Erton under våren.

Men då måste man komma ihåg att armbågen han fick mot Syrianska dels höll honom utanför laget ett par matcher och sen tog det ytterligare några matcher innan han kom igång med scoringarna igen.

Så dessa 13 mål på hösten gjorde han på 13 matcher, varav ett par som konvalescent. Imponerande.

När det gäller förvaret tror jag att Linus kan komma igen som PC gjorde i år efter sitt katastrofala 2008. Och då "löser sig" mittförsvarsproblemet. Ytterbackar behövs, speciellt om JW lämnar. Ersättare för PC förstås.

På mitten tycker jag som tidigare att Renam användes på ett katastrofalt sätt på kanten. Där tappade BoIS mycket konstruktivitet när han inte fick spela på sin egentliga def.plats. Då hade det funnits andra alternativ framåt. Hur mf blir 2010 känns som ett lotteri i dagsläget.

Gittan sa...

Då Ivo lämnade och Nielsen och Tapper-Holter fick så sena genombrott (ja, lite samma med Olsson) finns det väl egentligen "bara" 5 kandidater:

P Karlsson
Westerberg
J Persson
Cederqvist
Olsson

Här är det hugget som stucket men mitt namn är Johan Persson.