2009-10-21

Kenneth Håkansson LOVAR…

Enligt uppgifter tidigare i år har Linderoth själv uttalat att om vi blir elva i år igen så lämnar han sin plats till förfogande, för då är inte målet uppnått som är lågt satt i år, d.v.s. att vi ska bara hamna bättre i tabellen än förra året. Alltså räcker en 10:e plats. Risken för 11:e platsen finns dock fortfarande, förutsatt följande; förlorar vi vår match mot Sundsvall på lördag samtidigt som Ljungskile vinner över Ängelholm & Jönköping förlorar mot Assyriska & Norrköping förlorar mot Falkenberg.

De senaste veckorna har det florerat många rykten att Linderoth kommer sluta i BoIS ändå. Jag har hela tiden sagt att jag kan inte hylla vår tränare men tycker ändå det är fel att byta – för min del av ren princip.

Så sent som i förrgår hörde jag dessutom från två håll (två bra källor) att BoIS huvudspår är Jörgen Pettersson och Stefan Mårtensson, att ersätta Anders & Ingemar. Den sistnämnde har redan sagt upp sig och kommer garanterat att lämna efter säsongen, vilket nog är lika bra det när man inte har engagemang nog för uppdraget…

Igår kom nästa tvärvändning, i en artikel på landskronadirekt.com. Det är vår annars så frånvarande styrelseordförande som tydligen har lite tid att slita sig från Lagrell, och där han inte bara kommenterar eller dementerar – utan rent av lovar oss supportrar:

-“Jag förstår vad du tänker på men jag kan lova att det inte ligger någon sanning i att Linderoth ska vara på väg bort, försäkrar BoIS ordförande Kenneth Håkansson.”

(I samma artikel hävdar Landskrona Direkt att ryktets ursprung är “på olika forum”, vilket jag bara kan tolka som i huvudsak forumet på svenskafans.com – men där har det mig veterligen bara diskuterats efter att hd.se skrev om ämnet. Vore det en annan preposition, “i olika forum”, kunde t.ex. även hd.se, HD som tidning, svenskafans-forumet m.m. vara källan).

Personligen tycker jag det låter orimligt att byta tränare nu, så länge inte t.ex. Mjällby AIF köper loss Linderoth från sitt kontrakt med BoIS. Jag tror inte Anders är en “quitter” som själv ger upp efter ett år med “Nya BoIS” sålänge målsättningarna uppfylls - och jag tror framförallt knappast BoIS har råd att lösa ut honom från sitt kontrakt.

Det ryktas att inte bara någon eller några - utan flertalet - spelare inte är nöjda med Linderoth då han från deras synvinkel sägs brista i taktik och framförallt kommunikation, samt att han är ointresserad av defensivt spel. Stämmer det kan jag själv tycka att BoIS dels måste anställa en tränare till med delat ansvar, där den nye tränaren (som då ersätter Ingemars anställning) kompletterar de punkter där Linderoth brister. Men dels måste man även påtala detta för Linderoth (ev. från ledningen) och försöka få honom att bli bättre på de bitarna för att alla kugghjul ska fungera i detta gemsamma maskineri.

Men jag tror inte karusellen runt Linderoth är riktigt över än, och jag har tyvärr en viss obehaglig magkänsla att Kenneth Håkansson mycket väl kan ljuga oss rakt upp i ansiktena. Det har han ju gjort förr även om det då hetat dementi eller kommentarer – men nu rentav lovar han, vilket är väldigt starkt.

Kommer det att visa sig att Håkansson ljög för oss kommer jag förespråka byte av styrelseordförande. Det känns ändå som att Kenneth bara sitter i BoIS styrelse för att få lov att ha sitt uppdrag i SvFF där han kan glida runt med Lagrell och landslaget och känna sig viktigt…

7 kommentarer:

Unknown sa...

Du börjar bli en hossa/mes! Du borde som jag förespråka ett byte av ordförande NU! Herr Håkansson har inte uträttat något positivt för BoIS! Han är av den typen som bara uträttar positiva saker för sig själv. Herr Håkansson har visat att han är ordförande i BoIS enbart för egen vinning. Det är nog nu 11 miljoner bortblåsta räcker! /JanneH

MickeP sa...

valle/JanneH:
Haha, om du kände mig bättre hade du nog vetat att jag förespråkat det i flera år nu. Jag använde kanske fel ordval när jag skrev "förespråka" för jag menar naturligtvis att mer aktivt arbeta för det. Tidigare år har alla ni andra varit mesar själva som inte ställt upp på att rösta bort honom på ett årsmöte, som jag uppmanade till. Dock tror jag att om det är planerade och genomförda lögner Kenneth drar till med nu kanske man kan få folk som dig att få ändan ur vagnen och vara med på en årsmötesröstning...

Unknown sa...

Jag tyckte du kan förespråka hans avgång redan nu. Det har ingen betydelse om han ljuger eller ej! Men han kommer inte att avsättas. Herr Håkansson är av den typen av maktspelare som kan alla trix. Han kommer att klamra sig fast så länge han har egen nytta av det. Detta trots att vi är rätt många nu som vet exakt vad som behövs i BoIS. En NYSTART! Ut med ordf, sportchef och proffsspelarna. In med ett hungrigt gäng ungdomar. Jag önskar att vi åkt ur superettan för två år sedan! Detta hade gett oss denna chans till nystart. Se på Åtvidaberg som det goda exemplet på den enda väg till allsvenskan som finns för lag med begränsade resurser! Som allt sköts nu så kan man bara supporterstejka. Du skulle hängt på innan i höst när vi diskuterade om "bästa laget". Jag fick rätt även här. Våra "proffs" hade inget intresse av poäng eller att spela för BoIS. Om fler hade uppfattat detta så hade vi kanske kunnat göra en starkare markering till hjälp för vad AL ville göra. Nu blev han försiktigt och gjorde lite både och utan riktigt markering genom att sätta spelare på läktaren. Istället blev det nu intriger och spel bakom ryggen på AL i syfte att styra honom för framtiden. Tyvärr verkar de ha lyckats. Du har både rätt och fel i att AL borde stanna kvar som tränare även 2010. I en positiv ungdomssatsning skulle AL vara guld värd. Han gjorde det mycket bra i Hammarby. Däremot klarar han bevisligen inte av att styra ett blandat lag som dagens med halvdanna "proffs" utan karaktär tillsammans med lovande ungdomar.
Min analys nu är att det bästa för BoIS långsiktigt vore ytterligare ett tränarbyte. Om bara JP är så förståndig att han tackar nej och någon annan tas in och får misslyckas. Nästa år kommer vi ha en sämre trupp med flera halvproffs och vi får bättre motstånd. Min förhoppning är att vi då åker ur superettan. Först DÅ kan vi få den riktiga utrensningen. DÅ kan vi avsätta Håkansson och Då starta Vi om med JP som tränare för ett hungrigt gäng ungdomar. Allt annat kommer att bli skit så länge Håkansson och Aronsson får ha lekstuga med BoIS pengar./JannH

MickeP sa...

valle/JanneH:
Naturligtvis har du helt rätt i allt - jag håller fullständigt med dig. Problemet är bara att det hela är svårt att göra. Kan vi inte städa trappan uppifrån blir det nog bara halvdant resultat också, och som du säger så hänger den lille sig kvar med alla knep och hållhakar han kan, förmodligen.

Jag tror iofs inte Aronsson leker med några pengar såsom Håkansson gjort - men vår sportchef har säkert en hel del bra sidor men tyvärr även dåliga så jag hade gärna sett någon bättre person på den posten inom något år, åtminstone (allt måste få ta sin rimliga tid även om man är otålig).

I viss mån tror jag iofs några saker är på bättringsvägen. Dagens BoIS ser fortfarande dåligt ut pga effekter från Jingblad-eran, hur otroligt det än låter. Och nu är man på väg att skippa heltidsproffs-satsningen + att med början i år tar man numera bara in spelare som VILL spela för BoIS, så man försöker undvika lycksökare. Alltid något iaf...

Unknown sa...

Tyvärr har du fel när du säger att saker är på bättringsvägen! Titta på de spelare som enligt Aronsson fått kontraktsförslag/ligger i förhandlingar - det handlar i de flesta fall inte om spelare som VILL spela för BoIS och som har rätt KARAKTÄR! Nej det handlar om spelare som Håkansson/Aronsson tror kan rädda deras eget skinn. H/A vill inte ta risken att falla ur superettan 2010 genom att satsa ungt och framåt - istället satsar de på ett lag som kan hänga kvar i superettan. En hedrande 7-11 plats år från år räcker för deras personliga vinning.
Hur många riktiga vinnarskallar finns det i dagens spelartrupp? Spelare och ledare som mår dåligt efter varje förlust. Som tycker att varje förlust är är dj-vligt svår att ta för att de sviker så många medlemmar, supportrar och sponsorer. Jag gissar på 3-4 st? Resten har ryckt på axlarna åkt hem och tagit en öl efter varje förlust....
Och det är i den senare gruppen som Håkansson/Aronsson jobbar för förlängning som proffs. Jag är inte överförtjust i Charles som spelförare men han verkar i alla fall ha lite vinnarskalle - men hur hårt jobbas det med hans förlängning jmf med andra?

Anonym sa...

MickeP,

Det vore förödande för K H om BoIS åker ur SE nästa år för då ryker hans plats i SvFF's styrelse!

Nu vill jag självklart inte att BoIS skall åka ur SE och då återstår bara att rösta bort K H från ordförandeposten nästa år eller. . .?

The Addick

MickeP sa...

valle/JanneH & The Addick:
Personligen hade jag gärna bytt styrelseordförande. Men för att rösta in en ny sådan krävs dels ett nytt bra namn och dels krävs det ett antal röstande. Kan ni hjälpa till att fixa sådana som även kommer till årsmötet också, så kan jag vara med och samordna det. Men det är där det brister; många snackar men få gör något i praktiken :-/