2009-10-18

BoIS:are – ett prövat men trångsynt släkte.

Jag kan inte låta bli att roas av alla supportrar som en tid nu, även fortfarande, ropar sig blåa i ansiktena om att byta tränare. Igen. Enligt rykteskarusellen verkar det dessutom bli så att Linderoth lämnar, åtminstone om man kommer överrens i förhandlingarna om det.

Så här är det: I många år kastas BoIS-supportrar mellan hopp och förtvivlan, och har bittert fått erfara Murphys lag ett otal gånger. Bara dessa senaste år sedan degraderingen från allsvenskan är ju fakta nog. Men jag måste ställa en öppen fråga till er som gnäller först nu: Vad har egentligen gått fel som varit en missräkning?

Betänk först följande innan ni svarar:

  • Linderoth fick samma kritik som Pude angående spelsystemet 4-2-3-1, och att vi skulle köra 4-4-2 istället (jag själv inkluderad i den kören i allra högsta grad). Pude ändrade, det gick bättre. Linderoth ändrade, det gick bättre. Eftersom vi nu kör 4-4-2 sedan halva serien hade gått gör att spelsystemet inte är en giltig punkt att gnälla om längre.
  • När Linderoth kom hit förra året och skrev 3-års kontrakt var målet att ta oss upp i allsvenskan under kontraktstiden. Det målet är fortfarande inte missat.
  • När Linderoth kom hit hade han nog en föreställning om hur BoIS såg ut, kanske en bild som var “insåld” av BoIS ledning som värvade honom? Klarsynt insåg han redan första året att målet var omöjligt med den truppen, och bytte därför ut 10-talet spelare.
  • Med början i år byggde Linderoth och BoIS i samråd “Nya BoIS”, och det enda målet var “Bättre än i fjol” eftersom man värvat många nya igen och en hel del unga och oprövade, osv. Det målet är fortfarande inte missat även om risken finns inför kommande sista serieomgång.
  • Vissa supportrar tycker att en tränare SKA stå o skälla vid sidlinjen. Hasse Backe är precis som Linderoth och uttalade en gång i TV: –“Behöver man skälla under match har man gjort sitt förjobb fel som tränare. Alla spelare ska veta exakt vad som gäller i varje situation som kan ske under matchen”.
  • En del supportrar hävdar att Linderoth är trött efter lång karriär, har inga ambitioner och längtar till sitt Listerland. Det kan dock vara sant, jag kan varken bevisa eller motbevisa detta även om jag personligen tror att Anders själv är så pass proffsig att han gör vad han kan för att vi ska vinna.
  • En del spelare i nuvarande trupp har inte förtroende för Linderoth. Det kan nog också stämma men bör varken hindra eller ursäkta spelarna i fråga att vara proffsiga ändå och göra sitt jobb till max?
  • Hur mycket av matchresultaten kan egentligen belastas tränarens skuldkonto, kontra spelarnas skuldkonto? I min värld är spelarnas del garanterat mycket större av ansvaret, än tränaren. Gör dom inte vad tränaren säger åt dom att göra, av någon anledning, så är det uteslutande spelarnas fel. Se’n är det klart att vissa matcher förloras pga dålig taktik från tränaren/tränarna också, men det är fullt naturligt i denna serie (även i Allsvenskan för den delen).

Tålamod
Huvudproblemet i BoIS utöver ett dåligt toppstyre är att supportrarna saknar precis all form av tålamod. Det låter som i MFF-leden de senaste åren, “Vi har tålamod – bara det sker omgående”. Här vill jag säga att många supportrar är precis lika stora pajaser som t.ex. Kenneth Håkansson och flera andra i styrelsen och BoIS-ledningen.

Den i särklass största ingrediensen av vikt inom fotboll är inget annat än kontinuitet. Jag själv tycker Linderoth är rätt för BoIS även om jag också tycker han kunde gjort många saker bättre. MEN, med tålamod och tillhörande kontinuitet tror jag även Anders hade kunnat finputsa på sitt jobb, parallellt med att man byter ut delar av truppen i det fortsatta nybygget. Hade tålamodet för detta funnits hos supportrar, sponsorer och styrelse tror jag vi hade haft större chans att nå Allsvenskan inom något eller några år.

Vad som händer nu om Linderoth slutar är att allt börjar om på noll igen, och om 1-2 år kommer vi att finnas i denna situation IGEN, precis som vi gjorde efter Janne Jönsson, precis som vi gjorde efter Mats Jingblad, precis som vi gjorde efter Patrik Johansson – och precis som vi gör just nu med Anders Linderoth. Enda sättet att komma ur denna spiral är att fortsätta byta tränare med 1-2 års mellanrum tills man hittar en tränare som med mirakulös tur lyckas nå allsvenskan. Händer detta skulle JAG bli oerhört förvånad om vi lyckas hålla oss kvar däruppe – och gissa vad som händer om vi åker ner som en jojo igen som många andra gjort före oss? Ha! Ja just det - “Vi vill byta tränare!” skanderas bland supportrar.

Helt ärligt: Att vi står där vi gör just nu och stampar med BoIS är naturligtvis ledningens och spelarnas fel. Men alla ni supportrar som kräver ny tränare efter varandra är precis lika mycket skyldiga till det!

Själv har jag alltid försvarat tränarna oavsett vem det är. Inte för deras kompetenser eller resultat – utan för kontinuiteten. Oavsett VEM som är eller blir tränare för BoIS måste få åtminstone 4-5 års arbete i lugn och ro. Annars krävs det en sjuk mängd tur bara att hitta en person som både lyckas ta oss upp på 1-2 år och dessutom lyckas hålla kvar oss där uppe. Troligtvis samma chansprocent som minst 6-siffrigt belopp på Triss.

Icke att förglömma är en rekryteringsprocess av en ny tränare oerhört kostsam i tid och BoIS har begränsade resurser. Vill ni att klubben ska utvecklas i övrigt också kan Ni glömma det sålänge ledningen måste lägga en massa tid på att leta tränare vart och vartannat år. Ska BoIS dessutom lösa ut Linderoth (förmodligen den förhandling som pågår just nu) från en ansenlig lön med ett år kvar på kontraktet så kostar det klubben massor av pengar i tider när det inte finns mycket av den varan. Även detta är Ni supportrar skyldiga till att “kosta klubben” genom att kräva ny tränare. Ni vill kanske vi ska bli ett nytt HIF som har en 3-4 tränare på avlöningslistan samtidigt, som det var för några år sedan där?

Avslutningsvis
Rykten gör gällande att några kärringar till spelare i A-truppen som säger sig inte ha förtroende för Linderoth och därmed vägrar förlänga sina kontrakt, har eskalerat efter framförallt en enskild händelse i samband med senaste Falkenbergs-matchen. Jag har dock inte fått fram all fakta runt detta ännu så har DU någon info om det är jag tacksam om jag får ta del av den – maila mig på snoutten@hotmail.com i så fall.

34 kommentarer:

Johanna sa...

Det är så här: en av kärringarnas kärring vill inte att han skriver på eftersom tränaren är en ännu större kärring....

MickeP sa...

Johanna:
Mjo så mycket vet jag iofs och troligtvis är det mer än en av kärringarna till spelare som vägrar skriva på en förlängning.

Men varför, i så fall? Och är det rätt att spelarna ska diktera villkoren i klubben? Hur långt ska då den makten sträcka sig; ska han/dom även få bestämma vem som är sportchef, eller vilka som sitter i styrelsen?

För mig kvittar det om spelaren/spelarna har rätt i sak. Så här får det bara inte gå till.

Johanna sa...

Tänker inte säga för mycket här, men jag sitter inne mycket information eftersom jag är en av kärringarnas kärring....Iaf, så valet av tränare bör spelarna ha stor makt över, eftersom det är det som gör om en spelare stannar i klubben eller inte. Men visst vi kan behålla linderoth, men hur många kommer bli kvar då? Då kan bois hamna i ettan, tvåan istället. Är det du vill?

MickeP sa...

Johanna:
Som jag ser det är det tvärtom - om spelare ska diktera villkor är det större risk att BoIS hamnar i lägre divisioner. I BoIS är det dessutom i princip INGEN spelare som är varken oumbärlig eller har varit så pass bra ens individuellt i år, att han kan säga att felet ligger hos någon annan än hos sig själv, vad gäller insatserna under matcher.

Detta är lika dumt som om några anställda på ett företag skulle få bestämma vem som ska vara deras chef bara för de har andra åsikter om hur arbetet ska utföras.

Meningsskiljaktigheter mellan spelare och tränare (anställd/chef) ska man kunna utbyta i lugn och ro och naturligtvis i långa loppet försöka hitta gemensamma mål och vägar.

Själv ser jag hellre att BoIS slipper 2-4 spelare, än 1 huvudtränare, oavsett om tränaren i fråga kan göra ett bättre jobb eller ej än han gör. Sålänge de uppsatta målen för varje säsong uppnås tycker jag det är fel att sparka en tränare.

Jag kan bara inte bestämma mig om det är bra eller dåligt att du är jävig i frågan ;)

Anonym sa...

Johanna, Glöm inte köpa tamponger till din man/pojkvän...

Spelarna är LIKA stora kärringar som tränaren, OM inte större..

Anonym sa...

Såg nu att du tillhör Pär...

Man har nog hört om hans bravader..Han om någon borde rannsaka sig själv..

Men visst, jag ser också gärna att Linderoth sticker....Har jag velat sen dag 1..

Johanna sa...

Anonym : jag köper inga tamponger dte gör han, så lånar jag, nej skämt och sidor.... :)

hans bravader var innan han träffade mig, det är ordning på honom nu, du vet bakom varje framgångsrik man står en kvinna :P

Micke:
Tycker du tar kontraktbrytet med tränaren på stort för allvar, absolut kanske en tränare behöver mer tid än 1-2år det köper jag, men hur tror det blir om spelarna inte känner förtroende? Att vara anställd på ett företag är en helt annan sak, en helt annan värld, där har du 3måna uppsägningstid, sen kan du byta arbetplats. inom fortbollens värld fungerar det inte så. Trivs man med sina lagkamrater vill man kanske inte byta klubb bara för tränaren inte inser ens förmågor?

Helt opartiek, eller inte, hur tänker man när man bänkar personen som gjort mest i klubben denna säösongen, vill man verkligen till allsvenskan då, är det tränaren vision?

MickeP sa...

Johanna:
Jo faktiskt går fotbollsvärlden i mångt och mycket att dra paralleller med näringslivet. Men många ser dock inte detta. Du har inte 3 månaders uppsägningstid i näringslivet heller; har du t.ex. visstidsanställning går den inte att säga upp; direkt jämförbart med ett spelarkontrakt.

Hur som helst - om du hänger upp dig på att man bänkar en av de bättre spelarna och då antar jag att du menar att du är ihop med Cederqvist och att han har PMS för att ha fått nöta lite bänk? Att nå Allsvenskan var väl i princip omöjligt i praktiken då, och även om jag också tycker Pär varit en av våra bästa spelare i år så tycker jag det är helt rätt agerat av tränarna, oavsett om det vore Linderoth eller någon annan. Vill man inte förlänga sitt kontrakt är det bättre att spela in andra spelare redan nu, för lagets skull inför nästa år.

Men jag vet ju också att Pär inte kan sägas vara direkt positivt inställd till t.ex. Niklas Nielsen. Om det sedan är en personlig grej, om han ser konkurrens i honom eller vad det är vet jag inte. Dock kan jag säga att spelare aldrig är större än laget - och den spelare oavsett om det vore en fixstjärna, som inte klarar av att ta en bänkning då och då ska heller inte få spela alls IMHO. Oavsett om anledningen till bänkningen är dålig form eller om klubben/tränaren vill prova någon annan i någon eller några matcher...

MickeP sa...

Johanna:
Förstå mig rätt, alltså. Jag hänger egentligen inte upp mig på just Linderoth som tränare eller icke tränare i BoIS. Det är själva saken att byta tränare titt som tätt, samt att låta spelare styra en klubb som jag tycker är vansinnigt...

Jag vet också via direkta insidekällor att klubben är på rätt väg, men det är ett arbete som tar några år ytterligare. "Rom byggdes inte på en dag" så om supportrar, sponsorer OCH spelare; kärringar såväl som män ;-) har lite tålamod och alla drar åt samma håll så har vi åtminstone en möjlighet att inte bara gå upp i Allsvenskan utan etablera oss där också.

Johanna sa...

Jag har haft en visstidsanställlning jag kunde gå ifrån innan min anställning tog slut, beror helt på vilken chef man har.

Han får inte pms av att sitta på bänken, men jag tycker inte man bänkar någon för han inte har skrivit på nyt tkontrakt, varför bänkas inte dom andra som gör precis som han? Det är en fråga jag och många andra ställer sig. Jag är själv fd fotbollspelare, dock inte elitnivå, men jag har aldrig varit med om att man bänkat någon för den inte skrivit på, eller rent sagt jag ska gå hit eller dit, för spela in nya spelare?! DET är det man har tärningsmatcher till på försäsongen, för hitta rätt spelare på rätt plats :)

Självklart tjänar alla på att alla drar åt rätt håll. Men du måste hålla med mig om att en tränare som är omtyckte är bättre än en som inte spelarna känne rnågot förtroden? Eller pubilk? sponsororna gilalr nog om grabbarna vinner, tror du inte?

Jag perosnligen, detta är min åsikt ingen annans, inte spelarnas, eller pärs, för den delen, är att linderoth agerar för lite under match...på jönköpingsmatchen, stod olle nordin och manade på sina spelare och de leder, vad gör linderoth, jo han sitter och sover i båset.

Anonym sa...

Johanna: Håller med om det sista, Linderoth har varit passiv, mätt och fullständigt ointresserad enligt mig.

Grejen är. Pär och alla andra i BoIS är heltidsproffs. Dvs dom ska acceptera en bänkplats, det ligger inom fotbollen att så sker ibland, ja även på amatörnivå och det är bara att gilla läget om man ska syssla med fotboll eller annan lagsport. Sen att Pär skärpt till sig när han träffat dig, JÄTTEBRA, det hoppas jag innerligt han gjort. MEN Resultaten som varit, Linderoth ska ha ansvar, men spelarna har ett ännu större ansvar. Att prestera som många spelare gjort och inte ge 100%. Oavsett vilken korkad chef jag har på mitt jobb så gör jag alltid mitt jobb, det kan man INTE säga om BoISspelarna, detta gäller inte bara i år..Men som MickeP säger, fram tills för ett par omgångar har Pär varit en av dom bättre. Men att han har ett beteende i omklädningsrummet mot Niklas t.ex och annat är inte acceptabelt och jag vet om att Niklas är en väldigt speciell person men det rättfärdigar inte en vuxen mans beteende.,..

Sen ställer jag frågan, vad är det som gör att spelarna inte haft Linderoths förtroende? Händelser? Agerande? Eller att dom är rena pipsillar och att dom verkar styra klubben? Ligger det något konkret och seriöst bakom eller bara massa pipande..

Anonym sa...

Jag hörde precis ett inslag på radions P1 om New York Yankees i den nordamerikanska baseballigan.
Supportrarna intervjuades på läktaren under pågående match. Det kom fram mycket sunda åsikter från väldigt krävande supportrar. Supportrar som har åsikter som mycket väl kan appliceras på BoIS-fansen.
"När man bertalar 60 spänn för en liten öl och 45 för en korv så har man min själv rätt att kräva något", sa en kille.
"Dessa spelare tjänar enorma pengar. Vi NY Yankeesfans kräver mycket men har rätt att göra det med tanke på hur mycket pengar som knuffas in i föreningen", sa en annan.
"Vi NY Yankee-fans är smarta. Vi jublar och stöttar när det går bra. Men när det går dåligt då får spelarna höra det genom båda öronen", sa en annan.
För min del har säsongen varit ungefär vad jag förväntade mig men undantag av en del positiva inslag. Jag tänker närmast på CTH och NN. Även PK och FO när han hamnade rätt.
Tyvärr blev det i övrigt exakt vad jag fruktat. Spelare utan moral och yrkesheder. Inställningen som:
"Inte nog emd att jag ska vara på mitt jobb jag ska behöva arbeta också" - har tyvärr varit genomgående på flera håll och kanter.
Vissa spelare saknar helt självinsikt. En spelare som Linus Malmqvist agerar som han tror han är en Barcelonaspelaere. Säljer ut sig på det mest patetiska sätt. Den killen borde onekligen se sig själv i spegeln och ifrågasätta självbilden.
Med tanke på hur diskussionen gått här på forumet vore det kanske bäst om spelarnas fruar träffar tränarnas och gör drastiska förändringar.
Sexförbud kanske kan vara tillräckligt hotfullt för att få fram "stridskuken" hos dessa enucker.

Norman Bates

MickeP sa...

Johanna: Jo har båda parter samma intresse löser man det naturligtvis alltid, angående anställning...

Men jag förstår inte vad grundproblemet är riktigt, gällande de spelare i BoIS som inte vill skriva på förlängning ännu? Man kan ju t.ex. inte säga att man inte vill skriva på pga man blir bänkad, när bänkningen beror på att man inte vill skriva på - det blir moment 22.

Om man inte vill skriva på förrän i sista stund, för att utnyttja sin befintliga klubb i hopp om att hitta en bättre klubb att gå till men ha nuvarande klubb som "Plan B", så kan man ju inte heller bli sur för att klubben då föredrar att spela med andra spelare i första hand? Och i samma fråga kan man ju inte bli sur på tränaren heller då jag är ganska övertygad om att både tränare och klubb resonerar på samma sätt; i så fall ska de spelare som försöker utnyttja klubben vara sura på både tränare och klubbledning?

Men jag tycker som sagt inte det är något att sura för, oavsett vilka spelare det rör sig om.

Har du verkligen aldrig hört talas om liknande ageranden? Det händer ideligen i större eller mindre utsträckning, kolla runt lite på svenskafans-forumet som exempel så hittar du nog det. BoIS-bekante Felix Magro under sin sista tid i Norrköping förra året, t.ex. Eller ett större mer känt fall är ju när Bajen bänkade Jeffrey Aubynn av samma anledning PLUS att dom mobbade honom genom att medvetet stava hans namn fel på tröjan när han väl fick göra ett inhopp ändå, osv.

Eller tror du att en sådan som Zlatan hade surat över att bli bänkad i Barcelona, som extremt exempel? T.o.m. en diva som honom hade garanterat tagit en bänkning på rätt sätt oavsett om det var en ren tillfällighet eller pga han inte ville förlänga sitt utgående kontrakt, det är jag helt övertygad om.

Angående Linderoths agerande under match: Om spelarna inte lyssnar på honom, eller om det är som de inte förstår vad han säger, FÖRE match; varför skulle dom då lyssna på honom UNDER match? Du som många andra måste inse att tränare ÄR olika som personer under match. Med det sagt vill jag ändå understryka att jag själv också vill ha någon som ryter till mot spelarna, men jag behöver dock inte ha det UNDER match mer än i halvtidsvilan möjligtvis. Dock behövs hårdare tag från ledarna under träningar, och jag anser också att spelare ska bestraffas efter match om de absolut inte följer den utsatta taktiken eller ger precis allt under match. Misslyckas får man göra, men man ska åtminstone ha gjort det man SKA i matchen med taktik, löpningar och kämpaglöd. Problemet är bara att hade spelare fått bestraffningar efter match så hade dom bölat för DET också... :-/

Nej ärligt talat: De spelare som inte kan bita ihop och visa att det är VUXNA och MÄN, tycker jag inte heller har i klubben att göra. Oavsett hur bra de är som spelare i övrigt. Ska det gnällas i tid och otid skapar det disharmoni i truppen.

Naturligtvis är jag helt enig med dig att det är bättre med en omtyckt tränare. Men jag byter hellre ut några stökiga spelare som gnäller för ditten och datten, än jag byter ut en tränare. Gnäller man om småsaker hit och dit är man en cry baby enligt mig, och tyvärr har vi några sådana i truppen.

MickeP sa...

Anonym:
Jag håller fullständigt med angående ansvar. Troligtvis låter det som jag försvarar Linderoth, men det jag försvarar är att behålla en och samma tränare oavsett VEM det är, och inte byta med 1-2 års mellanrum hela tiden som nu. I år har Linderoth absolut sin beskärda del av ansvare, Ingemar också såklart. Men som du är inne på har spelarna det största ansvaret även om tränarna har det yttersta...

Anonym sa...

MickeP,

Efter resultaten denna höst så skäms jag över att vara BoISare! Denna förening har varit laget i mitt hjärta i snart 60 år och aldrig trodde jag att dessa tankar skulle komma över mig. Hur kan dessa spelare som har detta till sitt yrke visa så lite stolthet för sitt arbete? De är välbetalda och får syssla med det de helst vill på heltid. Hur kan en sådan spelare som Pär C tro att någon annan elit fotbollklubb vill anställa honom på heltid efter det han presterat de senaste matcherna. Han tycks inte begripa att bästa sättet att sälja in sina tjänster är att prestera på planen!

Hur kan den som är ytterst ansvarig för denna verksamhet, K H, sitta kvar på sin post år efter år samtidigt som föreningen sjunker allt djupare både ekonomiskt och sportsligt? Detta är för mig en gåta men prestigejobben för SvF är väl så viktiga för honom att han håller sig kvar med en dåres envishet vid styrelseposten i La BoIS för utan sitt engagemang i BoIS' styrelse kan han inte vara kvar i SvF's styrelse!

Ni som vill ha en ny tränare gå och se den strålande filmen Damned United. En sådan tränare hade BoIS behövt just nu!!!

The Addick

MickeP sa...

The Addick:
Ja det är mycket tragiskt hur mycket folk kan få missköta sig i en klubb utan åtgärd, och då syftar jag på alla från spelare till klubbledning.

KH skiter säkerligen fullständigt i BoIS nuförtiden ja, och fokuserar i princip helt på SvFF så han kan glida runt med Lagrell. Han verkar dessutom inte ens kunna städa upp ekonomin efter sig heller så frågan är snart hur länge medlemmarna ska ge honom ansvarsfrihet?

Johanna sa...

Det jag rä emot är moralpetningar, att en spelare blir bänkad för han inte skrivit på kontraktet för en nya år. Skall man bli bänkad skall man bli det för det man presterar, eller rättare sagt inte presterar. en sådan sak tror jag är till en nackdel för en klubb tyvärr. Men det är BOIS förlust.Alla kan ta en ptetning om de får en bra förklaringing till det, men får man inte det, då är det inte lätt och prestera när det gäller varannan match?! vågar man inte peta honom på hemmamatcherna eftersom publiken/fansen inte uppskattar att ha skyttekungen på bänken?!

jag är inte med i omklädningsrummet så jag kan inte säga vad som händer där. Och det lägger jag mig in i, för det är inte min ensak, man kan bara inte älska alla. så är det bara.

jag vet linderoth inte varit med., men jag har följt bois sedan juni i år, så vet inget om tidigare år, jag kan enbart gå på det jag sett, eller inte sett när jag varit på hemmamatcher och en del bortamatcher. Lite mer engagemang tack.

Om inte spelarna gör som tränaren sagt före match, får kanske tränare vara mer tydlig. Ingen i startelvan skall vara säker, det tjänar alla på, så en petning då eller då, skulle alla må bra för få sig en funderar på det man gör.

Alla vill vi ju vinna! =)

I alla fall vad jag förstått så är det de flesta spelarna som är missnöjda inte bara de som inte skriver på!

MickeP sa...

Johanna:
Du är emot vad du kallar för moralpetningar, men vad är det för moral från en spelare om denne avser utnyttja klubben helt för egen vinning?

Får man ingen förklaring och inte begriper en petning själv, är det så klart svårt att prestera, det håller jag med om. Många tränare överlag är väldigt dåliga på att kommunicera med sina spelare - även internationellt.

Men den stora frågan kvarstår: VARFÖR är spelare missnöjda med Linderoth? För att han inte står och skäller på dom under match, eller? Ännu har jag inte hört något fog som ger en enda spelare en ursäkt eller rätt till att vara missnöjd, som jag köper. Och nu menar jag inte bara från dig utan från alla jag diskuterar detta med, i blogg, på forum och IRL.

Johanna sa...

Jadu jag vet inte vilken spelare du syftar på som uttnyttjar klubben för egenvinning. Det är inte jag insatt i. Men vad jag vet kan ett tränabyte spela in stor roll i ett nytt kontrakt för en spelare. Det är allt jag kan säga =)

Ja kommunikation är a och o i allt, fungerar inte det så är dte svårt, tyvärr.

En tränare behöver inte skälla. Det hjälper inte, men sitta i båset i 90min och inte visa sig alls, det är inte heller bra. Man kan stå vid lingen och psucha på sina spelare utan skälla..Jag kan bara utgå från det jag känt, springer jag coh min tränare skriker kom igen nu, så vill man faktikst visa tränaren det. så känner jag!

varför de är så missnöjda är inte jag rätt person och svara på, det är en fråga du får ta med spelarna.

MickeP sa...

Johanna: Jag syftar inte på enskild spelare utan ALLA som agerar på samma sätt; Vägrar skriva på förlängning av sina kontrakt i hopp om att kunna hitta något bättre. Att utnyttja en klubb där man är önskvärd och viktig i tycker jag bara är äckligt. Henke Larsson gjorde ju samma sak förra året i HIF, som jämförande exempel...

Jag förväntar mig inte hjärta för sin klubb längre hos spelare i modern fotboll. Men jag förväntar mig en viss anständig nivå på proffsigheten hos spelarna åtminstone.

Jörgen sa...

Utifrån diskussionen så kan man bara konstatera att det råder fullständig dagisnivå inom BoIS. Det finns tydligen gott om dagisbarn och även barnskötare inom föreningen, och jag som trodde att det var vuxna personer som drog på sin den randiga tröjan, suck, ibland så tror man saker och ting är annorlunda än vad de verkligen är. En sak som slår mig omgående är, VILKA är ledare på plan? Var finns dom? Och inte minst, när skall de ta sitt ansvar?

Anonym sa...

Har inte orkat läsa allt men måste ändå inflika en liten detalj:

Kontinuitet är en mkt viktig faktor men en mycket osjälvständig faktor.

Dvs att ha fel man på samma plats länge gör honom inte mer rätt...

För egen del hade Janne fått stanna hur länge som helst. Mats ej, Pude hur länge som helst, Anders ej...

/Togge

MickeP sa...

Jörgen:
Klockrent inlägg. Du efterlyser det jag länge efterlyst också som jag kallar RMI ("Rätt Mental Inställning") och som i viss mån innebär "vinnarskalle".

Men en sak är säker iaf. Mycket luft behöver rensas ut mellan olika delar av BoIS s.a.s. Och räknar vi supportrarna som EN upprörd del - då kan man bara fantisera om hur sponsorerna kan tänkas känna sig nu, som pumpar in rätt mycket pengar i klubben...

MickeP sa...

Togge:
Helt sant, naturligtvis. Frågan är bara vilken tränare som är mest lämpad för kontinuiteten i BoIS, och vem som avgör det och hur... Sannolikt blir det svårt att hitta en tränare som är helt perfekt och som ALLA uppskattar från första året. Och när (inte om) formsbackor kommer; vilket stöd har den tränaren i så fall, hos spelare, klubbledning, sponsorer?

Eftersom det verkar uppenbart att Linderoth nu lämnar är det kanske viktigare än någonsin att hitta rätt man för jobbet. Tyvärr skrev ju den kanske allra mest lämpade på ett förlängningskontrakt i dagarna med ÄFF... :-/

Anonym sa...

Johanna - håller med dig om att automatiska petningar av spelare bara för att de inte har förlängt kontrakt är absurt. BoIS har inte bredden för att plötsligt kasta in 7 reserver i startelvan utan att det ska bli pannkaka av det.

Visst kan man peta en spelare på utgående kontrakt, men då ska det vara för att han antingen inte presterar (och därmed borde bänkas i vilket fall som helst) eller om man har en lika - eller nästan lika - bra spelare som inte sitter på utgående kontrakt.

/Global

Anonym sa...

Togge:
Pude hur länge som helst?!

Om det är standarden du är ute efter blir det nog inte svårt för BoIS ledningen att göra åtminstone dig nöjd ;-)

/Global

Anonym sa...

För mig är det obegripligt att man kan skämmas över att vara BoIS-are.
Jag är stolt över att vara BoIS-are.
Men jag är inte stolt över hur vissa inom klubben och på fanssidan beter sig.
Men det kommer aldrig någosin att påverka min stolthet över att kalla mig BoIS-are.
Lika lite som jag skäms över att vara svensk för att visa svenskar beter sig som idioter.
BoIS är för mig klubbens färger och föreningens historia. Inte hur vissa personer i mer eller mindre stor påverkansgrad inom klubben beter sig.
Som stolt BoIS-are hyllar jag klubbens färger och historia.
Men jag vägrar att skämmas över vissa personers uppförande eller agerande.
En BoIS-are står alltid upp för laget och klubben utåt. Sedan kan vi rensa inåt.
Ungefär som att en svensk soldats plikt är att slåss för landet och att sätta en kula i nacken på den egna officer som inte gör sin plikt.

Norman Bates

Pär Cederqvist sa...

Den som utger sig för att vara min flickvän, Vem är du? Min flickvän är du inte iaf....

Anonym sa...

Hon kanske e Linderoths fru?

Johanna sa...

Global: Håller med dig, finns inget värre än moralpetningar.... vill man få spelar i sin klubb, och behålla dom man har, och de som skall förlänga, så är det verkligen inte rätt metod, vill man ha någon som tvekar, så prova använd hederligt fjäsk. Petningar är inte fjäsk i mina ögon och öron.

pär: Det var de som sa jag "tillhörde" dig, och jag var något övertrött så jag hängde på och drev med dom! haha. sorry för det, men det blev underhållning på högnivå för mig och min vän. Mitt namn är klickbart om du är nyfiken på vem jag är :)

Anonym sa...

Jättebra du utger dig för att vara Pärs flickvän. Det vill säga att allting du kommenterade var en jävla massa nonsens.

När du ändå är här inne och kollar Pär kan du väl kanske besvara på frågan varför du tvekar på att skriva på. Stämmer det hon säger? Att det beror på Linderot, eller hoppas du på erbjudande utomlands etc?...Vad man hört så verkar det vara det förstnämnda...

Johanna, för övrigt..patetisk..

Johanna sa...

Haha, nej inget av det var nonsens, jag sitter inte och diskuterar saker som jag skiter i. åsikterna är mina, står det någonstans att dom är pärs? Nej just det, dom är mina och förblir mina, det ända du kan skippa är drivet om tamponger , bravader hit och dit.... men det är sånt varje supporter med inflytande i kluben vet :)

Men jag gissar mig till, man lyssnar på vad en brud har och säga om hon är ihop med någon av spelaren! Trångsynt kallas det!

patetiskt eller inte, men det var inte JAG som sa vi höll ihop, det var denna anonym, genom den råka se en bild på denna pär i min blogg, drar man sådan snabba slutsatser får man faktikst skylla sig själv. JAG + 1 till fick jävla br aunderhållning har aldrig skrattat så mycket! tror folk behöver lite mer humor.

VI SES PÅ LÖRDAG!

Johanna sa...

JAG vågar ialla fall stå för vad jag tycker jag är inte anonym som vissa..... =)

Anonym sa...

Ful va du också..