2009-02-06

Jag har sett ljuset!

Av naturliga skäl är det ett allmänt ointresse runt BoIS just nu, dels p.g.a. mellansäsongen men även efter förra årets resultat, och förra årets igen, och året dessförinnan - ja ni fattar... Men igår var en riktigt upplyftande dag för mig. Man är ju förbannat trött på att se festprissar och bra avlönade latfisar till spelare som inte ger järnet under matcher, och man vill se lite attityd, inställning och vilja.

Så vad gör man som BoIS-supporter? Jo man åker och ser MIF Hockey ta emot Nybro i nya Malmö Arena. Sedan Percys snilledrag att riva kontrakten för parasiterna har ju MIF släppt fram "galler-spelarna", d.v.s ungdomarna. Första matchen vann man, andra matchen såg jag då en kompis håller på MIF och hade köpt matchen på PPV när vi hälsade på och det var så kul att se att jag bestämde mig för att haka på till gårdagens match. Sagt och gjort, tillsammans med 7.243 andra fick vi se en fantastisk allsvensk hockeymatch med mycket HJÄRTA och VILJA. En helt fantastisk stämning på publiken, mycket bättre än någonsin tidigare i år enligt min kompis som brukar se matcherna. Publiken verkligen lyfte fram spelarna också - när killarna visade krigarinställning fick dom verkligen hela Malmö Arena med sig. Visserligen mötte man bara ett annat bottenlag, men det är ju desto viktigare att vinna mot just dom och till slut blev det 7-1 och publiken var i extas och gav stående ovationer i säkert 10 minuter; dels sista 2-3 spelminuterna plus mellanrummen och även en bra stund efter matchen var avblåst. Magiskt.

Varför skriver jag då nu om hockey mitt i allt? Jo för parallellerna är ganska uppenbara med BoIS; Vi har ett gäng oengagerade spelare där många med våra mått mätt är kostsamma. Vi har en ekonomi som är dålig, precis som MIF. Vi har sportsliga resultat som talat mot oss och vi har en publik som är besviken och sviker. Dessutom har vi sist men inte minst en nystart i år där vi bygger mycket på ungdomar och "billiga" spelare, som vill spela för fotbollens skull och inte enbart för pengarnas.

Tre raka matcher i rad med vinst för MIF sedan divorna lämnade (10-talet legoknektar drog ju) har gjort underverk för publiksiffran, för engagemanget och inte minst för spelarna själva. Ungdomarna har verkligen tagit sina chanser och visat framfötterna. Efter matchen hörde man på flera ställen "Undrar om det finns biljetter kvar till nästa fredag när topplaget AIK kommer hit", "Vi måste gå även nästa match" och liknande kommentarer.Nu andas Malmö optimism igen och ingen förväntar sig nog ens att dom ska vinna mot just AIK - men man får som publik och supporter åtminstone se lite engagerat hockeyspel och att killarna åtminstone gör allt de kan. Då kan man också ta en förlust rätt.

Frågan är bara hur långt Linderoth lyckas med sitt nya material, vi har ju också dryga 10-talet som direkt eller indirekt dragit nu, och vi fyller på med ungdomar och lite kanske okända spelarnamn. Imorrn mot MFF lär vi kanske inte ha någon större chans, men även dom har ju sin försäsong och allt vad det innebär så möjligheter finns. Det är dock försäsong och resultat spelar ingen roll - det viktiga är ju att se hur laget spelar, och hur viljan, engagemanget och kämpaglöden verkar vara.

Som MIF's klack sjöng genom hela kvällen igår kanske samma visa kommer gå igen på Landskrona IP under sommaren?:

-"Inga pengar - bara Hjärta! *klapp* - *klapp* - *klapp* - *klapp*"

3 kommentarer:

Björn L sa...

Ligger mycket i det du skriver. Har själv bla varit på plats på Mif`s sista två matcher. Det har nästan varit gåshud.. sådan stämning har inte upplevts sen storhetsdagarna på 90-talet. Det jag nu hoppas och drömmer om är att BoIS tar lärdom av deras plötsliga förvandling från kris till inspiration och hopp. BoIS kan vara i ett liknande skede. Imorgon krossar vi Mff!

Framåt BoIS & MIF!

/Randig

Anonym sa...

va du på matchen idag skriv gärna lite om matchen då, det hade varit riktigt trevligt:)

MickeP sa...

Anonym: Menar du BoIS träningsmatch så var jag inte där, tyvärr. Var borta hela dagen och dessutom tog mitt mobilbatteri slut så jag kunde inte ens ringa kompisar och få rapporter :-(

Däremot såg jag MIF's match på TV igår, mot tabelltvåan AIK. Fullsatt arena och nästan dubbelt så stort publiktryck som den match jag såg live och skrev om i bloggen. MIF spelade som i trans och vann med 6-2 (go siffra, btw, hehe) och jag hoppas, hoppas, hoppas att någon eller några av BoIS A-lagsspelare såg den matchen. Där kunde dom lära sig myyyycket om attityd, jävlaranamma och HJÄRTA.

I övrigt är det ju positiva signaler jag fått från dagens träningsmatch, nu i efterhand från kompisar som sett den. :-) Nu finns det lite hopp inför året igen.