2009-02-19

1915-klubben

Med dagens Landskrona Posten (ett totalutlägg, förmodar jag) fick man ett par reklambilagor, varav två från BoIS. Här dyker både utropstecken och frågetecken upp när jag läser dessa...

Det är ju en kanonbra idé att göra detta utskick, där man i bilaga 1 berättar om "Mer än ett fotbollslag"-konceptet och presenterar klubben på ett utförligt men ändå kortfattat sätt. I bilaga 2 erbjuds man att bli medlem i "1915"-klubben för en summa med samma siffra. Jag föreslog en gång för BoIS, och har varit inne på det länge, att man borde försöka nå ut till alla småföretagare och för den delen privatpersoner också, som vill vara med och stötta. Jag tror det finns massor som kanske inte vill eller kan bli Guldpartners (100-125 tkr) eller ens BoIS-polare (40 tkr) men som ändå vill gå in med en mindre summa och få ut något litet ändå.

1915-klubben är en klockren sådan här grej och ligger dessutom helt rätt i tiden nu när det är motigt och ekonomin är dålig i klubben. Eftersom jag själv haft grundkonceptet som idé tänkte jag att nu ska jag banne mig också haka på detta med mitt eget lilla företag. Men så läser jag närmare och det visar sig att man med dessa pengar stöder ungdoms-verksamheten, och här reagerar jag personligen lite. Nu blir det lite svårt för mig för hjärtat säger att jag vill stötta - men hjärnan säger att det är fel läge just nu. Med det menar jag att jag hört för mycket om hur det går till inom U-verksamheten och jag anser dels att man på många sätt arbetar helt fel - och dels anser jag att ansvarige Bernt Lindgren borde sluta, eller få sluta.

Anledningen för den som inte läst mina åsikter tidigare är att "Linkan" gjort ett fantastiskt jobb för BoIS - men mest 10-20 år tillbaka i tiden och lever på dessa gamla meriter fortfarande. Han har inte utvecklats själv i takt med modern fotboll utan kör på i gamla hjulspår, med en dåres envishet. För att klara denna envishet måste han ägna massor av tid åt att pissa in sitt revir inom klubben och även förvalta sina bundsförvanter; "bruntungorna".

Visst får vi fortfarande upp talangfulla ungdomar i A-laget men det är också väldigt underminerat och tunnt i ungdomsverksamheten nu, plus att jag gärna hade sett lite egna talanger också - inte bara invärvade 15-16 åringar som vidareförädlas 1-2 år innan de får chansen i A-laget. Men hela det grundläggande arbetssättet inom ungdomsverksamheten görs totalt fel enligt mig. Så ärligt talat måste jag ta mig en ordentlig funderare innan jag ens går in med detta lilla belopp - inte för pengarna utan för min egen grundvärdering. Vill jag stötta detta arbetssätt, vill jag stötta Linkans fortsatta arbete? Jag hoppas verkligen att många ställer upp och blir medlemmar i 1915-klubben, men för egen del måste jag fundera en del.

Ta dessutom en sådan sak som att man skryter om klubben på ett bra sätt i både erbjudandet och i presentationen. Styrelseordförande Håkansson, tränare Linderoth, kapten Malmqvist, sportchef Aronsson, ungdomsansvarige Linkan, rektor Svensson m.fl. uttalar sig om klubben, arbetet och värderingar. Men ingenstans nämns ordet "alkohol" vilket kanske borde vara på sin plats att ta tag i efter alla skandaler sedan förra året?

Men tyvärr ger klubben en bild av att tycka alkohol och fylleri är om inte en bra grej så åtminstone fullt naturligt och acceptabelt. Detta gör man efter sportchefens uttalande i frågan där han t.o.m. hoppas vi supportrar får se spelare och ledare ta en öl eller två, detta gör man efter A-lagsspelares ständiga fyllor, och detta gör man efter att klubben inte efterlever någon positiv alkoholpolicy. Skandal, anser jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"bruntungorna".????

Anonym sa...

haha..känsligt ämne för BoISOrganisationen/ Spelarna!

Anonym sa...

Håller med till 110%,,kanske därför ingen "vanlig" supporter kommer med i bilagan och får lämna någon kommentar =)