2008-12-10

Investeringsbolag?

Rykten säger att BoIS ekonomi är oerhört ansträngd, och bara att man gått ut till spelarna och bett dom acceptera en 10%-ig sänkning av sina löner är ju en tydlig bekräftelse på detta...

Samtidigt sägs det att vi är i en global finanskris (inget jag själv märkt av på annat än positivt sätt) även om riksbanken i dagarna sänkte styrräntan rejält för att sätta vind i seglen på Sveriges ekonomi.

När det är lågkonjunktur och dåliga tider är det överlag i särklass bäst att investera. Själv letar jag t.ex hus för tillfället för priserna sjunker sakta men säkert och inom ett år eller två kan man nog göra klipp om man har tur.

En tanke som grott hos mig länge är det här med investeringsbolag för BoIS, d.v.s spelarinvest. Antingen i klubbens regi eller varför inte i extern regi för den delen?

Låt säga att vi supportrar bildar t.ex ett kommanditbolag eller aktiebolag med en gräns på t.ex 500.000 kr i investkapital. Hur många BoIS-supportrar skulle vara intresserade av att sätta in t.ex minst 500 eller 1000 kr i detta bolag och köpa sig en andel? Själv hade jag gärna satsat några tusenlappar, som exempel.

På matcher - även i motgång - är där ändå 2500-3000 pers på läktarna, som är mer eller mindre trogna supportrar. Jag tror de flesta av dessa lätt hade kunnat tänka sig satsa minst 500 kr per person, i snitt kanske alla sätter in en tusenlapp eller två? Räknar man 2000 pers á 1000 kr är det 2 miljoner kronor. Antingen gör man ett enda stort bolag om förhandsintresset är tillräckligt stort - eller så bildar man ett nytt bolag för varje post om t.ex 500.000 kr.

Hur långt räcker pengarna?
Fördelen med nuvarande situation är att klubben letar efter unga och billiga spelare. Kan man t.ex få en snittlön på 15 tkr brutto per spelare blir årskostnaden ca 250 tkr. En bolagspost räcker i så fall till en spelare i 2 år. Får man in t.ex 2 Mkr räcker pengarna till t.ex 2 spelare i 4 år, eller hur man nu vill fördela det. Alternativet är ju också att man köper in en enstaka lite dyrare spelare, alternativt en hel hög ungdomar som får stå på tillväxt. Och med "köper" menar jag inte att de kostar nämnvärt i transfer utan främst att driften, d.v.s lönekostnaden, ska kunna täckas.

Riskerna
Man måste veta att som investerare här tar man stora risker och man måste räkna sin insats som ett rent lottköp, och man måste utgå från att man inte får något tillbaka utan man har främst stöttat BoIS och hjälpt klubben med att få tillgång till spelare. Dock finns ju alltid chansen att någon av de spelare som investbolaget äger ekonomiska rättigheter till gör braksuccé och kan säljas med god vinst i slutändan.

Intresserad?
Detta är bara ett spånande från min sida nu, men visst är tanken ändå lite lockande även för Er som läser detta hoppas jag? Vad tycker DU om idén? Kommentera gärna - och lägg en röst i röstbarometern uppe till vänster på sidan!

7 kommentarer:

Anonym sa...

I och för sig en intressant teori men frågan är om inte gårdagens förslag att det även i Sverige ska bli tillåtet för privatpersoner att äga idrottsföreningar är en ännu större öppning för BoIS.
Om denna möjlighet öppnas här, liksom den gjort i Europa i övrigt, kan det bädda för att några riktigt kapitalstarka ägare kliver in och garanterar klubbens fortlevnad.
Samtidigt får vi då också ett annat perspektiv när det hela ska bedriva affärsmässigt fullt ut.
Då ges inte möjligheterna att enskilda ledare och tränare kan styra och ställa om i verksamheten eftersom den är underställd ständig granskning via ägarens försorg.
Man kan då anställa nyckelpersoner som är bevandrade både fotbollsmässigt och företagsekonomiskt. Detta blir en bättre garant för att BoIS ska leva vidare och utvecklas till något annat än lindansare i svensk fotboll.
För min del hade det varit betydligt roligare att gå och kika på ett randigt lag som jagade europeiska cupplatser än se bedrövliga insatser mot Qviding och Sirius.

Norman Bates

Anonym sa...

Jag hade varit mycket intresserad! Det är en investering där risken att gå back är större än att gå plus, men det kompenseras mer än väl av att man stöttar klubben.

Anonym sa...

Jag menade att risken att gå back KAN vara större än att gå plus, jag vet ju förstås inte :-) Menade mest att det är inte något som bekymrar mig.

Anonym sa...

Jag vill inte verka som en pessimist, men "genomsnittsmålet" på 2000 pers á 1000 kr är i mina ögon rent önsketänkande. Jag vet att det finns många trogna supportrar, men samtidigt så är jag säker på att merparten inte är SÅ trogna.

Jag skulle gissa på att max 300 pers á 500 kr i genomsnitt är mer realistiskt.

Titta bara på hur det gick för BoIS-fonden, okej, inte helt samma initiativ, men ändå...

Dock, så kanske man kunde få en del Landskrona-företag att investera? Vi pratar ofta om hur "surt" det är att BoIS inte har en STOR investor som är villig att gå in med x-antal miljoner i klubben. Eftersom det uppenbarligen inte finns en sådan, så kanske DETTA är en smart, billigare och därför mer attraktiv lösning för dem?

Jag menar att t o m ett mindre bolag kanske kunde tänka sig att gå in med ett belopp på säg 5000 kr? De lite större 10000 kr?

Dock så kommer det att krävas en hel del lobby-arbete i form att utskick till företagen med mera.

MickeP sa...

Norman Bates:
Mycket intressant. Tyvärr är jag okunnig om det förslaget men det ska bli spännande att följa den utvecklingen.

MickeP sa...

GMMigge:
Håller fullständigt med. Jag tror dock att på lång sikt kan man med lite tur dessutom göra sig en rätt bra hacka ändå - är man med och finansierar kanske totalt 20 olika talangfulla spelare (inte samtidigt utan i omgångar under längre tid alltså) är det ju inte omöjligt att någon av dom gör succé och säljs med god avkastning. Men det är naturligtvis inget man ska räkna med, tvärtom precis som du är inne på så ska man inte bekymra sig utan se det ur ditt perspektiv att man är med och stöttar klubben först och främst.

MickeP sa...

Raw:
Helt rätt resonerat. Jag menade inte att det var ett mål med 2000 pers á tusen kronor, jag ville bara visa vilken potential det faktiskt finns att snabbt få ihop pengar. Bland dessa har jag redan räknat in ett antal småföretagare inklusive mig själv som kanske är för små att bli sponsorer (minst 40 tkr/år) men som kan tänka sig lägga 5, 10 eller 20 tkr i en investeringsfond. Är man "delägare" i en eller några spelare kan man kanske få vissa rättigheter typ som sponsorer har som får "låna" spelare ibland till evenemang på sitt företag osv.

Det jag dock tror kunde vara en oerhört bra funktion med en "supporterfond" är att börjar vi supportrar med det är det nog betydligt lättare att dra med medelstora och stora företag i samma upplägg. Ser företagen att supportrarna vågar gå in med risk-pengar i ett spelarinvestbolag kan det bidra till att även dom gör det, oavsett om deras syfte är riskkapital-investering, en tilläggs- eller alternativ form av sponsring eller bara en ren hjärtefråga precis som för supportrar och småföretag, åtminstone om det är lokala företag.