2006-08-10

Kevin "Big Baby" Amuneke




Nu får det väl ändå vara nog med hur BoIS ledning släpar sig själv i dyngan inför inte bara fotbolls-Sverige utan även utanför landet genom de agenter, talangscouter och övriga kontakter man har som håller ögonen på spelare som Kevin Amuneke?

Hur kan man vara helt oförmögen som klubb och arbetsgivare att få rätt på en förhållandevis liten bråkstake jämfört med många andra spelare som "klabbat" för sina klubbar? Denna blott 20-åriga jättetalang till diva verkar diktera villkoren för BoIS som står med hatten i handen och böjer på huvudena och ber om ursäkt för att de finns, i princip.

Den senaste artikeln i HD, Kevin har gjort sitt i BoIS, gör mig upprörd, speciellt när den bekräftas på BoIS officiella hemsida också. Det enda positiva är att inte ens Pude nu viker ner sig och tar med honom av marknadsföringsskäl i matchtrupperna utan kräver mental närvaro från honom innan dess. Alltid något. Men att man med Pude i spetsen tillåter provspelsresa utomlands i två veckor under pågående livsviktiga matcher här hemma straffade sig alltså själv, visade det sig. Hoppas klubben har lärt sig något av detta inför framtida liknande situationer med spelare...

Citat från artikeln:
"- Vi har försökt att snacka med honom, men han sluter in sig så det är svårt att få kontakt. Jag förstår att han är besviken och jag förstår att han är i en jobbig situation, men jag är också besviken över hur han hanterat det här."

Vaaa? "Sluter in sig"? Då har han psykiska problem om än av lindrig art - skicka honom till en psykolog i så fall som kan sjukskriva honom om så är fallet. Annars anser jag banne mig att han ska arbeta enligt sitt kontrakt och göra sitt yttersta hela tiden. Som det är nu förstör han bara för sig själv eftersom det är hans karriär, men han förstör även marknadsvärdet inför en potentiell försäljning av honom som han mest av allt vill. Franska FC Metz hade ju ett bud på 30 miljoner för bara åtta månader sedan. Någon som vet vad som hände i den affären eftersom den inte blev av, för det har jag nog missat? Det visar åtminstone att det finns en stor potential i hans marknadsvärde till rätt köpare. Varför ska BoIS då sälja honom för några futtiga miljoner till lag som DIF eller MFF i Sverige, bara för att advokaten Klette och Aftonbladet tycker det?

Som det är nu är jag övertygad om att BoIS betalar hans lön enligt kontrakt, och då rinner det ut pengar i direkta kostnader för varje dag som går. Om det stämmer och om Kevin vägrar fullfölja sitt kontrakt professionellt tycker jag BoIS ska sätta advokater på ärendet och överväga att stämma honom för kontraktsbrott eller arbetsvägran, men man ska absolut inte riva något kontrakt. Det är BoIS mest potentiella försäljningsmöjlighet någonsin tror jag, och med en Hasse Borg-affärsman i klubben hade det kunnat inbringa många sköna miljoner. Kontraktet varar ju t.o.m 2008 så för BoIS del är det ingen fara att vänta ut honom tills han börjar prestera!

Det är en stor skandal om BoIS inte får rätt på denna "big baby"-snorunge på något sätt, och då menar jag inte att skänka bort honom till reapris eller riva kontraktet för då ska banne mig stora delar av ledningen bytas ut för direkt tjänstefel i sitt arbete, och snudd på trolöshet mot huvudman (eftersom det handlar om så mycket pengar i fullt möjligt försäljningsvärde). Håll inne Kevins lön sålänge han innesluter sig utan att vara sjukskriven och vägrar ge sitt yttersta på träningar och i eventuella matcher.

I full form och med rätt vilja har grabben oerhört stor kapacitet, och det är ännu en stor ekonomisk faktor att ta hänsyn till i vad han kan betyda genom sina insatser och sin målproduktion om han är starkt bidragande till återtågets slutstation, t.ex. Eller om återtåget lyckas och vi spelar i allsvenskan 2007 - hur mycket mediauppmärksamhet får vi om Kevin sprutar in lite mål? Vad är det värt för varumärket och för klubbens sponsorer, tro? Och vad är det värt för Kevins marknadsvärde inför transferfönstret sommaren 2007 i så fall? Hyr in Hasse Borg som förhandlare och ge honom provision på försäljningen av honom om detta scenario blir verklighet, säger jag!

Min kontenta är i alla fall att Kevin har för stort ekonomiskt värde i sig med sin stora talang för att klantas bort. Och min oro för att BoIS som klubb klantar till det är stor, eftersom det skulle vara långt från första gången. Redan hittills har dom ju klantat till det tillräckligt med alla negativa skriverier i media i ärendet, istället för att vidta disciplinära åtgärder som för mig faller sig mest naturligt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena micke, tror du att vi får reda på hur mycket vi får för Kevin?

Anonym sa...

Attans vad du drøjer med svar kæra kamrat. Har du tappat stinget?

Har du lagt dig på latsidan som Dick?

Kan Klette ha rekommenderat sin klient Amuneke att helt enkelt strejka før att tvinga fram en førsæljning till en billig penning?