2006-08-19

Tankar inför matchen
(Qviding hemma)


Förutom lite semesterfrånvaro har de senaste matcherna dessutom känts ganska meningslösa för mig att skriva om - "på västfronten intet nytt", i princip. Sedan Kellys och Lais platstagande i startelvan har det återigen rullat på i samma spår, om än i bättre riktning. Men nu fick Bobo chansen från start senast, borta mot Norrköping, så nu börjar jag vakna till lite igen...

Hoppet om att få se Bobo från start även imorrn är mycket litet hos mig, eftersom Yngve och Zeke som tillhör Pudes favoriter gjorde vars ett mål mot Öster i B-matchen i veckan. Brukar dom få en gräddfil in till startelvan utan att göra mål så lär dom inte försämrat sina chanser nu när de gjort vars ett. Därför är jag övertygad om att Bobo bänkas IGEN och att minst en av de två nämnda Pude-favoriterna ställer upp från start. Min gissning är att Eklund får ta Lais (felaktiga, enligt mig) högerytterplats då Valentino ju är avstängd. Och Johan är en bitterljuv spelare - han ska lämna oss men är trots allt vår meste målgörare än sålänge, så han lär gå in på topp hos Kung JP. Synd, för med Bobo från start hade jag nog kunnat tänka mig gå ut och se matchen också men nu har jag ju bestämt mig att inte göra det förrän minst två av Stojan, Lai och Bobo är med i startelvan ELLER att BoIS innehar minst kvalplatsen. Och då står jag vid det. Min eventuella avvikelse imorgon om Pude chockar med Bobo från start beror enbart på att Lai är avstängd och normalt hade spelat, och att mina premisser för att slösa pengar på BoIS då hade uppfyllts.

Ursäkta att jag säger det - men även om statistiken talar för att ha med Eklund från start så anser jag mig inte få underhållning för pengarna genom honom eller Yngve på plan. Underhållning får jag av spelare som Jörgen, Lai, Bobo, Söder och Johan; Tekniska och kreativa spelare.

Vad som hände i Norrköping förtäljer inte historien så mycket om mer än att BoIS för en gångs skull var riktigt starka mentalt, att hämta upp tre underlägen ganska snabbt efter varje baklängesmål. Pekingsupportrar har hyllat Bobo som en högpotentiell spelare men Johan, Lai, Morten och dom andra har jag inte hört (läst) mycket om hur de var.

Hur man än vrider och vänder på spelartruppen så saknar vi fortfarande en rejäl striker till anfallare - en kille som verkligen går beslutsamt mot mål med bara en sak för ögonen: "Bolljäveln ska IN i nätet!" och lyckas med detta genom bra avslut!. Detta är nog den största skandalen i BoIS - större än Kevin, större än märkliga styrelse- och ledningsbeslut, större än det mesta, helt enkelt. Hur kan en fotbollsklubb i högsta och nu nästhögsta serien i Sverige, med bra ekonomi och heltidsproffs i truppen, klara av att INTE införskaffa en målgörare av rang på flera år? Vi har inte haft någon sedan Nannskog försvann, påstår jag. Kevin har stor potential att bli det men BoIS klarade inte av att förädla hans talang nämnvärt under varken Janne Jönsson (om än med lite tid på sig och Kevins brutna ben som förstörde en del för Janne), Mats Jingblad eller nu Patrik Johansson. Vi hade en provspelande vitryss på ett träningsläger utomlands häromåret som gjorde hattrick i en provträningsmatch, men han fick inget kontrakt "p.g.a språkbrister". Naturligtvis var det andra problem (sociala? Alkis? Vad?) som låg bakom, men det är nog det närmaste BoIS kommit att hitta en striker...

Qviding, nu med Zoran Lukic som trots att han inte lyckats någonstans på egen hand utan Sören Åkeby ändå åtnjuter en ganska stor respekt i fotbollssverige, ligger sist i tabellen med hela sju poäng upp till kvalplats och har en förödande bortastatistik med 0 vinster och 3 oavgjorda (Assyriska, Sundsvall och Mjällby). Hemma har man däremot sina enda två vinster hittills i serien - skalper tagna av topplagen Örebro (3-0) och Trelleborg (1-0). Men nu spelar dom som tur är borta imorgon, och inte hemma... Så summar summarum ska BoIS vinna övertygande om än inte via resultatet så via spelet åtminstone. Naturligtvis har Qviding förstärkt truppen, Zoran åtgärdad lite brister sedan han kom och hoppas naturligtvis på mirakel. Men dom ska inte ha skuggan av en chans - deras enda chans är att Baxter har en sådan dag då han bjuder på målen, men samtidigt skulle det i så fall vara för att backlinjen står och sover med för lite att göra. Den skillnaden utgår jag lite kaxigt från att det ska vara mellan ett BoIS som börjat hitta rätt i sitt spel, och ett bottenlag i superettan! Om det inte blir det så är det mittfältets fel som inte hjälper till i sitt försvarsspel tillräckligt. Men oavsett hur spelet visar sig se ut när vi har facit i hand behöver man åtminstone inte poängtera att allt annat än tre poäng är oacceptabelt, hoppas jag?

Morgondagens domare är en ganska ny (?) förmåga, åtminstone tidigare helt okänd för mig och har bara dömt en enda match i superettan tidigare i år: Zarko Kovacevic. Överlag har dock domarna klarat av att hålla en bättre bedömning i SE än de gör i Allsvenskan, plus att BoIS i ärlighetens namn haft en del fördelar i domarbedömningar också. Men efter alla nackdelar vi haft tidigare i bedömningar under vår tid i Allsvenskan tycker man på sätt och vis att det "är på tiden" att vi får lite fördelar, även om det i samtidigt egentligen stör mig att ett lag tjänar eller förlorar på felaktiga domarbedömningar. Hoppas Zarko är en rättvisans man! För både vår och Qvidings del, tidigt på säsongen vann vi med 1-0 borta mot Qviding enbart tack vare en straff som domare Tobias Mattsson hade extrapris på den dagen. Den typen av segrar smakar aldrig lika bra som helt egenproducerade mål...

Ska jag drista mig till ett tips sätter jag 2-1 till BoIS imorrn. Vi leder med 2-0 men Qviding reducerar till 2-1 i mitten på andra halvlek och man svettas rejält som randig supporter tills matchen är över. "Been there - done that!" - man är ju van... ;-)

Inga kommentarer: