2010-01-13

På rätt väg – sakta men säkert

Idag har Norlöv en artikel på hd.se som berättar att BoIS nu äntligen skär i sin proffssatsning. Detta går helt i linje med vad jag tycker behövs - efter säsongen 2008 skrev jag det som Steg 1 i en åtgärdslista på vad jag anser BoIS behöver göra för sitt Allsvenska bygge. Därför är detta mycket goda nyheter, tycker jag.

Min teori var att många av spelarna inte klarade av att hantera sin roll som heltidsproffs, och det bekräftar även styrelsemedlem Per Harrysson i Norlövs artikel: -“Snacket om att vi inte lyckats prestera, trots att vi varit proffs, har varit en belastning för spelarna. Det har varit som ett ok och vi har inte lyckats ta oss ur det.”

Själv var jag i samma steg 1 inne på att jag gärna sett prestationsbaserade löner också, åtminstone på lagnivå. Efter att ha jobbat som säljare förr vet jag ändå hur provision kan trigga en. Nu skrivs det i artikeln att “I de avtal som klubben tecknar med sina spelare ska dessutom en större del av ersättningen bestå av olika bonusar”. Harrysson fortsätter -“Spelarna ska få en lön för den nivå de befinner sig på och för de resultat de presterar”.

Detta är fullkomligt lysande nyheter, och nu hoppas jag vi får lite mer kämpaglöd och arbetsvilja från spelarna än vi sett tidigare

Inga kommentarer: