2008-11-18

Flykten från BoIS U-verksamhet

Jag har varit inne på det flertalet gånger tidigare i min blogg, att det ser oerhört dåligt ut i BoIS ungdomsverksamhet. Det jag kände till om den redan för 6-12 månader sedan gjorde mig förskräckt, men hur det såg ut var bara ett förskalv mot nuvarande omvälvande jordbävning.

BoIS spelare och ledare är i praktiken på en ren flykt från klubben just nu. Den röda tråden för alla även om det finns olika individuella anledningar, är i grund och botten hur U-verksamheten sköts. Och de som sköter den är i huvudsak Bernt "Linkan" Lindgren men även sportchef Mats Aronsson.

Linkan har under flera år misskött sitt jobb och inte producerat något, vilket det enligt en ganska säker källa även har dividerats en del om i fotbollsutskottet, med ganska hårda ordalag mellan två läger. Ena lägret är de som vill utveckla BoIS och gå framåt - det andra lägret är de som försvarar Linkan för hans gamla meriter, och/eller har dålig koll på vad han faktiskt gör i praktiken. Det enda som kommit från U-verksamheten de senaste åren är värvade talanger som utvecklats ytterligare ett par år här (t.ex Ivo och Christoffer) - men arket med helt egna talanger är tomt.

Det jag själv kritiserat tidigare är att Linkan envisas med sin 20 år (eller vad det är) gamla filosofi. På sin tid var den revolutionerande och bra men den har inte utvecklats för fem öre på hela tiden och följt med i modern fotbolls utveckling. Det har å andra sidan konkurrenterna gjort så vi har gått från att ha varit en ledande talangfabrik till att ligga i bakvattnet på de flesta elitklubbar nu. De har alltså inte bara kommit ikapp utan även gått förbi oss.

Största problemet med U-verksamheten är att vi har en högste ansvarige i Linkan som är fullständigt okapabel att ta emot kritik eller nya idéer. Detta tar han som mer eller mindre personliga påhopp på honom och försvarar med näbbar och klor. Tyvärr toppas detta med en sportchef som är fullständigt okunnig inom området ungdomar som modern tids fotbollsspelare, som tycker det är okej att spelare dricker alkohol under pågående säsong, och som har en förmodligen obefintlig kunskap om vilken fysik moderna spelare behöver; unga som gamla.

Effekten ser vi nu. Redan i somras lyckades Aronsson på ett av sina fula sätt skrämma iväg en av U-verksamhetens bästa tränare, Alexander Vikner som hade P15-laget och ledde det med så stor framgång att det var ett av skånes bästa i sin klass. Ni minns kanske artikeln i hd.se om Vikner i somras? Läs gärna artikelkommentarerna till den, och märk väl att jag själv inte har skrivit en enda av de kommentarerna... HIF är en rival som klubb men dom var inte dummare än att de var snabba med att knyta Vikner till sig... Det värsta i denna kråksång är att anledningen till att man ville göra sig av med Alexander var att han "hade för stora ambitioner" (!). Har ni hört på maken? Kan man verkligen HA för stor ambitioner som fotbollstränare? Tyvärr för BoIS är det milsvidd skillnad i hur man arbetar med ungdomar bara i klubbar som HIF och MFF, och hur man ser på fysiken hos spelare i dessa klubbar...

Följden av Vikners påtvingade klubbyte är att flertalet av hans tidigare spelare nu också kommer att sluta, och några har t.o.m redan gjort det, plus att fler kommer att göra det och de letar just nu ny klubbadress hos MFF, HIF, TFF m.m.

Följden av Linkans fokusering på att pissa in sitt revir och hålla fast vid sitt gammalmodiga synsätt och köra sin ledarstil med att ingen ledare får komma med idéer och nytänkande är fatalt för BoIS. Förutom att ett betydande antal spelare i ungdomsverksamheten är på väg bort (över 30 stycken har t.ex hört av sig till HIF om en plats) har vi en handfull ledare som också är på väg att sluta eller som allvarligt överväger det just nu.

Detta som händer just nu är oerhört allvarligt och händer inget drastiskt redan de närmaste månaderna eller kanske t.o.m veckorna landar BoIS i en katastrofsituation. Ännu värre än man redan är, när man har ett antal ungdomslag utan ens fullstora trupper.

Många av Er som läser detta, framförallt om Ni själva är aktiva inom BoIS på något sätt, tror nog att det är en kraftig överdrift från min sida. Åtminstone vill ni nog tro det. Eller hoppas det? Tyvärr för alla oss BoIS:are har jag en mängd kontakter inom BoIS som dagligen förser mig med massor av skrämmande information och händelser - vissa så chockerande att jag inte ens kan eller vill skriva om det. Oavsett hur sant vissa ämnen är skulle många nog avfärda mig som oseriös eller som det hänt ibland när jag varit på gränsen; anklagat mig för att vilja BoIS illa. Det vill jag inte - tvärtom. Och min filosofi är att problem ska vädras och behandlas, inte sopas under mattan och låtsas som de inte finns...

Jag kommer att skriva oerhört mycket om U-verksamheten framöver under åtminstone mellansäsongen, då jag följer den med stort intresse och en ännu större oro. Ni som läser min blogg kommer att bli uppdaterade och informerade - och min stora förhoppning är att kunna skriva något positivt också, t.ex. om en trendkurva som pekar uppåt. Dock tror jag det är så illa nu att vi har en gren på BoIS-trädet som är för infekterad och har för mycket röta. Den måste därför amputeras och för att tala klarspråk: Linkan och ett par andra brun-tungor i hans "posse" måste bort från BoIS om vi ska kunna vända den utveckling som varit de senaste åren och som senaste månaderna pekar rakt neråt, för BoIS ungdomsverksamhet.

Finge jag önska hade jag velat ha in en modernt tänkande och kompetent person istället för Linkan - och som chef skulle denne ha Anders Linderoth som högste ansvarige för ungdomsverksamheten istället för Aronsson.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant läsning som jag kommer följa med stort intresse.

Kunde man få HD att kolla på U-verksamheten skulle det nog hända lite saker i BoIS.

Gräv djupare Micke du gör ett kanon jobb.

Anonym sa...

Hört!

Anonym sa...

MickeP:

Vad hade du förväntat dig när A-laget stinker skit sedan flera år tillbaka? Var det inte förra säsongen som en styrelseledamot skrek fitta på läktaren under ett derby? BoIS A-lag består ju av likgiltiga spelare som rent ut sagt skiter i BoIS. Det är inte bara avsaknaden av kompetens som är påtaglig hos ledarna i BoIS, utan även omdömet. Vi kan konstatera att det inte råder en demokratisk föreningskultur i BoIS.

Än en gång understryker jag att när toppen sviker så raseras allt under honom/dom.

BoIS har blivit en klubb som många utnyttjar för sina egna intressen.

Klubben har ett extremt dåligt rykte runt om i fotbolls Sverige. Detta gäller både bland spelare och ledare. På stan vill man inte längre prata BoIS och spyr galla över både spelare och ledare.

Anonym sa...

MickeP,

Detta är något som diskuterats i initierade kretsar ett par års tid men att det låg så här mycket allvar bakom, kunde jag inte föreställa mig. Situationen tycks mycket allvarlig, nåja i finanskrisens dagar så är väl allt relativt, men jag känner stark oro för föreningens framtid.

Jag kommer mycket noga följa Din fortsatta rapportering och avslöjanden om missförhållandena i föreningen. Missförhållanden och resultatutveckling, som en man är ytterst ansvarig för, KH!

Kenneth Håkansson, är det så viktigt för Dig att sitta i SFF's styrelse och vara överledare för A-landslaget, att Du med en fortsatt dåres envishet sitter kvar som ordförande i La BoIS??? Borde Du inte tänka lite mer på föreningen och dess framtid och för allas bästa tacka för den tid som varit och lämna över till någon som kanske begriper detta bättre? Du har gjort ett gott jobb efter den lille bankkamrerens uppgång opch fall men låt det nu stanna vid detta!

The Addick

Anonym sa...

Vi måste få in en Ordförande med "muskler" som vet vad han sysslar med, och är kreativ och har erfarenhet av att bygga..och kan ge ny Energi till hela BoIS Organisationen och dem som arbetar där..!
Och som framför allt har en "kärlek" till klubben!!
Jag hoppas av hela mitt hjärta att Hans Chrunak sitter på den posten nästa år..bättre Ordförande skulle inte BoIS kunna få!! Svensk Simmning blomstrade under hans tid och talanger blommade som på vackra blomsterängar..

Vad mer kan vi BoIS,are begära..?

Jag vet ju vad min högsta önskan på önskelista till tomten skall vara...

Ha de bra,
"och Gud Välsigne Landskrona BoIS" in i framtiden.."s"

Bästa Hälsningar Marcell

Anonym sa...

Marcell,

Du glömmer en sak - Hasse Chrunak är inte gratis!

The Addick

Anonym sa...

Riktigt tragiskt när ungdomsverksamheten blir drabbad, denna verksamhet är en viktig pusselbit för klubbens vara eller icke vara. Har många gånger undrat om allting står rätt till när man "ratat" provspelare med kommentarerna, denna typ av spelare har vi i ungdoms leden, kommentarerna har såklart kommit från Linkans håll och det har varit hans sätt att försvara sin existens och hans "livsverk".

Jag kan bara inte förstå att man i leden uppåt inte tar itu med hans förlegade inställning och istället ser till BoIS bästa. Som du nämner så är vi omkörda av de flesta klubbar när det gäller att ta fram talanger, de har kopierat och utvecklat det som en gång var BoIS signum. Mycket tragiskt där ansvaret även här faller tillbaka på den sittande styrelsen med KH i spetsen.

MickeP sa...

Jörgen:
Japp, klockrent - jag har oxo hört massor av liknande storys om Linkans olika uttalande om olika spelare...

Anonym sa...

MickeP: Jag vet inte om man skulle plita ihop ett "öppet brev" till BoIS och på det sättet trycka på i egenskap av supporter eller medlem.

Man kan göra detta utifrån att man bryr sig och påpeka de oklarheter som råder när det gäller ungdomssidan och för all del också A truppens utveckling de senaste åren.

Man skulle behöva göra detta för att skapa påtryckning och få några svar som berör hur man tänker utveckla/ förändra samt att man från ledningens sida kunde bemöta substansen i påståendena och den verklighet de tycks sakna.

Med andra ord en skrivelse undertecknad av fans som undrar om allt står rätt till och vad man tänker göra för att rätta till eventuella missförhållanden.

MickeP sa...

Jörgen:
Tanken är god. Jag är dock lite tveksam till att BoIS ledning skulle ta det på allvar. Inte i meningen att de genom det på allvar skulle diskutera och överväga att t.ex sparka Linkan, åtminstone.

Men visst - ett försök är det kanske alltid värt. Vill du dra i det själv så gör det, annars föreslår jag underground-forumet som bas när det återuppstår inom några enstaka veckor.

Anonym sa...

MickeP: Risken är stor att en sådan hamnar i papperskorgen, det är sant.

Jag tänkte mer på att belysa det i tidningen. Jag skall plita ihop några rader och invänta forumet,jag tror det behövs en stark bas bakom en sådan skrivelse.

MickeP sa...

Jörgen:
Låter kanonbra. Ju fler sådana som dig som engagerar sig desto större chans har vi att åstadkomma något även i praktiken. Vi hörs på undergroundforumet om ett par veckor! :)

Anonym sa...

En intressant blogg detta som påvisar de motsättningar om finns inom Landskrona BoIS.
Men att påstå att BoIS inte levererat något i ungdomsväg på länge är väl en överdrift.
Vi kan läsa om en handfull spelare som nu rä aktuella för olika landslagssammandragningar.
Jesper Olsson, Simon Alm, Philip Andersson, en ny kille Nicklas Nielsen.
Att kunna leverera unga lovande blivande A-lagsspelare till svensk elitfotboll varje år är ingen lätt uppgift.
Att varje årgång hitta spelare modell Rasmus Lindgren, Alexander Farnerud och Jonas Olsson finns det knappast någon klubb i Sverige som mäktar med.
Det som mera överraskar mig är att om det råder så fundamentala motsättningar, så djupgående splittring, så svåra arbetsförhållanden som det påstås inom BoIS ungdomsavdelning, ja då är det närmast ett mysterium att så här bra spelare kan komma fram och hävda sig bland andra av landets talanger.
Jag har ingen aning om i fall BoIS U-avdelning håller på att krackelera och om detta är "Linkans" fel. Men samtidigt har jag också svårt att se att en arbetsgivare med specialkunskaper inte har observerat detta.
Det blir kanske genomgripande omändringar i BoIS U-avdelning. Vad kommer detta i så fall att leda till? Blir det ännu flera duktiga talanger som tas ut till olika landslag?
Det ska bli intressant att följa vad som sker i U-verksamheten nu när MickeP lovar att röra i grytan.

Norman Bates

Anonym sa...

Det är ju tragiskt att inte bara läsa på denna bloggen utan även "snacket på stan" så att säga om den här biten. Tyvärr så verkar det vara att många duktiga spelare väljer att lämna BoIS pga flera olika anledningar men överlag så verkar den största anledningen vara att dom anser att tränarna inte håller en tillräckligt hög kompetens och att det BoIS står för inte följs. Detta är ju väldigt oroväckande att höra och det kommer inte enbart från MickePs blogg utan från personer involverade i verksamheten. Som supporter är jag djupt oroad, samtidigt är det kul att läsa om att spelare blir uttagna till landslagen.

Men jag tror nog att BoIS måste börja tänka om i sitt tänk för annars kan det bli ännu värre..

Anonym sa...

Inget förvånar längre när det gäller Bois, helt sjukt att A laget är ett bottenlag i superettan, ungdomsverksamheten är körd också, jag tror att Linkan får sparken snart. Men snälla Håkansson har du inte det minsta skam i kroppen. AVGÅ din pajas.