Jag fick svar från BoIS på min fråga och kontentan är helt enkelt brist på personella resurser. Man skulle egentligen behöva anställa någon för att utföra detta, men det finns det inte pengar till...
Min syn på det är att vi har åtminstone en marknadschef i Johan Nilsson som bör vara ansvarig för detta. Till sin hjälp har han mig veterligen Pia och kanske någon till, som normalt sköter souvenirerna. Den info som kommer inom klubben såsom exemplen med Calles eventuella korsbandsskada och Bobos landslagsdeltagande, går nog knappast marknadschefen förbi. Och gör den det måste de som vet inom klubben bli bättre på att informera om vad som händer, för inget av exemplen kan komma som en blixt från klar himmel för klubben, tycker jag.
Nu har just Johan väldigt mycket att göra med t.ex sponsorer och marknadsföring generellt (tidningsannonser och liknande). Men hinner han inte själv borde åtminstone de souveniransvariga eller någon annan i klubbstugan kunna bli ombedda att fixa det. Man borde kunna åtminstone lägga ett kort mail till Zebra Media som sköter hemsidan. Typ "Bobo är på landslagsuppdrag från x/x till y/y" eller "Calle Genberg skadade sig i U21 senast och man befarar korsbandet". Så kan ju Zebra-killarna själva slå Bobo och Calle en signal för mer info, eller ev. kontakta någon av de fysikansvariga eller U21-tränaren. Totalt sett behöver det ju inte vara så mycket kött på artikeln s.a.s, det är viktigare att vi supportrar får kort och lite info om sån't här, än inget alls... Om inte avtalet med Zebra Media täcker detta arbete kan det rimligtvis inte kosta klubben så mycket för några timmars debitering per månad när dom kollar upp detta åt klubben - betydligt billigare än att anställa iaf.
Totalt sett kan det inte ta så många minuter per dag för klubbens anställda att informera om det som händer som kan vara av vikt för supportrarna. Dessutom tror jag inte man sparar någon tid alls, för vad händer istället? Jo förr eller senare får ju journalister reda på det och slår då BoIS en signal för att fråga mer. Så får sportchefen eller vem man nu pratar med, ändå informera om det och spendera tiden för det. Skillnaden är att istället för att klubben själv är först på sin egen hemsida och informerar om det, blir effekten att media skriver om det med undertonen att man själv fått gräva fram den infon och ställer klubben lite "till svars" om uppgifterna stämmer. Som jag ser det är det arbetssättet lite mer negativt för klubben, och detta skulle man kunna vända till en positiv sak istället.
En bieffekt av att ha infon först själv vore också att hemsidan blev ännu mer besökt = ännu mer intressant för sponsorerna eller rentav möjlighet att sälja annonsplatser som BoIS själv kan tjäna pengar på istället för att t.ex hd.se, lokaltidningen.se mfl ska tjäna pengarna.
4 kommentarer:
Varför går bara inte BoIS ut och söker en person på hemsidan. Finns säkert många trogna och pålitliga BoIS-supportrar som skulle kunna tänka sig att lägga ner ett antal timmar per vecka på att uppdatera www.landskronabois.com. Det krävs ju inte att man sitter på IP och gör detta eller en utbildning i kärnfysik...
Låt oss säga 5 timmar (vilket säkert är högt satt, skulle tro på max 2-3 timmar) per vecka där BoIS betalade 200 SEK i timmen, det ger en merutgift på 4000 SEK i månaden.
Har man råd med heltidsproffs (varav en del inte ger 110% för laget ändå) så har man fasiken också råd med en person som lägger upp nyheter på hemsidan.
raw: Jo jag håller delvis med, men i så fall borde supportern göra detta i princip ideellt. Annars har man ju Zebra Media redan som kan göra det, och som proffs och "offiell" och etablerad kanal kan dom säkert göra det till i princip samma pris.
Proffs gör sådant arbete betydligt snabbare än amatörer, så även mot ett timpris på t.ex. 450 kr exkl.moms blir det inte dyrare än att timanställa någon amatör för uppgiften mot 200 kr i bruttolön per timme (=280 kr inkl arbetsgivaravgifter mm). Gör ZM det på halva tiden mot amatören blir det 450 kr kontra 560 kr i prisjämförelse, som exempel.
Nu vet jag iofs inte om BoIS är momsbefriade, det är man kanske. I så fall är det hugget som stucket; samma pris för proffs som amatör.
Men bortsett från detta tror jag grundproblemet ligger på helt annat ställe. Varken proffs eller amatör kan lägga ut någon info, om denna inte meddelas över huvud taget från BoIS... :-/
Okej, jag köper ditt argument omkring det ekonomiska och jag tänkte faktiskt själv på det ideella arbetet först, men som goodwill från BoIS-sida så kunde man betala en symbolisk summa för arbetet. "Betalningen" kunde likväl vara säsongskort till hemmamatcherna och prylar från BoIS-shoppen etc...
Min poäng var mer riktat mot det faktum att BoIS argument var att de inte har råd med att anställa en person till detta jobb är i mina öron "bull". Självklart har man råd med en sådan liten (i dessa förhållanden) utgift.
Jag är själv bosatt i utlandet och endast genom att följa med på SF, HD, L-a Direkt, Fotbollskanalen, bold.dk, DIN blogg och andra fotbollsrelaterade sites så kan jag lätt följa med i vad som händer i och omkring BoIS.
Jag skulle inte ens behöva ha BoIS till att informera mig (om det var jag som uppdaterade deras sajt), många gånger så vet ju fansen ändå mycket mer om vad som händer omkring klubben INNAN klubben ens vet det...
Det enda man hade behövt göra var att ringa upp Aronsson eller någon annan och få bekräftat/godkänt uppgifterna innan man la ut dem på officiella ett samtal som kanske hade tagit 5 min per dag (om man uppdaterade varje dag).
Ovanstående är självklart det "komplicerade" sättet att göra det på, men detta är endast för att visa att det KAN göras även nästan helt utan BoIS information/hjälp. Självklart är det optimala att informationen kommer via klubben och det borde ju även vara i deras intresse att det var/är så det ska fungera.
Jag kan helt ärligt inte förstå problematiken i informationsbiten kring Landskrona BoIS. Av vilken anledning skulle informationen i BoIS fyungera annorlunda än i andra klubbar med samma organsiation?
Naturligtvis är det sportchef Mats Aronsson som är den som ska se till att hemsidan hålls uppdaterad med den information man anser att medlemmar och andra intresserade ska ha.
Det vill säga allt som är officiellt och inte belagt med någon form av sekretess.
Om man har en hemsida bör denna vara uppdaterad. Zebra Media har uppenbarligen uppdraget att sköta hemsidan. Men uppdraget kanske enbart bygger på att de ska publicera artiklar som kommer från BoIS.
Som jag ser det är det sjäklvklart att Mats Andersson ska se till att informera Zebra Media dagligen om vilka nyheter som beror klubben. Samtidigt som han naturligtvis ska se till att press- och eternedia får samma information.
Av tradition och inte minst med hänsyn till kunskap och erfarenhet sköter utbildade journalister nyhetsbevakningen betydligt bättre än klubben själv. Detta ligger i sakens natur.
Naturligtvis ska ingen tredje part in och rota i och lägga ut sanningar och halvsanningar på hemsidan. Detta ska skötas av den personal som har ansvar för verksamheten, det vill säga sportchef i samarbete med ansvarigt mediabolag, Zebra Media.
Sedan är det helt upp till BoIS vilka nyheter man vill släppa. När det gäller ren information bör dock denna inte dröja eller utebli.
Frågan är dock om det någonsin blir så att en klubbs hemsida blir mera av nyhetsbank än radio, tidningar och tv:s?
Jag tror inte det handlar om bristande vilja i dagens BoIS. Snarare om brist insikt och förståelse för vikten av snabb information. Att folk får allt mera att göra. Att låta marknadschefen uppdatera hemsidan eller Pia Norlin i shopen verkar för mig inte som någon vettig lösning. De har fullt tillräckligt med sina arbetsuppgifter.
Men jag tror detta är en fråga som komemr att justeras i tid med att den nya klubebn växer fram. Det ska fortfarande lukas bort mycket ogräs ur organisationen innan de riktiga förutsättningarna finns för att skapa det nya BoIS.
Fram tills detta skett får kanske de som tillbringar det mesta av dagens framför datorn lugna sig en aning och vara medvetna om att saker och ting rättar till sig i framtiden.
I övrigt finns det ju gott om möjligheter att hålla sig informerade via att exempelvis läsa tidningen, bloggar eller andra forum.
Norman Bates
Skicka en kommentar