2008-04-12

Nerräkning: 2 dagar kvar!

Snart är veckan slut och vi ser fram emot en underbar nästa vecka - seriepremiär på måndag och TV-sänd bortamatch mot Brommapojkarna redan på torsdag!

Denna lördag är fullbokad för min del, men jag avslutar skuggtabell- serien med att presentera min egen dito:

 

MIN SKUGGTABELL 2008:

1. Åtvidaberg
Jag tror Peter Swärd kommer få utdelning i år för sitt gedigna arbete - ÅFF var det svenska lag som gick längst i Europaspelet förförra året och man hängde även med bra under förra året men kroknade lite på slutet. Man har lärt sig av läxan och tränat bättre, plus att man har en ganska låg spelaromsättning.

2. Häcken
Självskrivna favoriter med sin breda trupp och stora erfarenhet av både allsvenskt och superettanspel. Egentligen funderade jag på att byta plats mellan BoIS och Häcken men tror ändå att Göteborgarna i kraft av bredare trupp landar högre upp. Dock kommer just favoritskapet även att sätta press på laget och därför tror jag inte förstaplatsen är så självklar - det kan mycket väl bli jämnt i toppen mellan de första 4-5 lagen.

3. BoIS
En kvalplats hade smakat mumma som Landskronit, och bättre än så vågar man nog inte hoppas trots att man är optimist.

4. Mjällby
Ett av de få lag som imponerar på mig, kan kanske få sitt bästa år på länge nu om de får lite mer jämnhet under året och inte slarvar bort vissa matcher. Har förvisso tappat Johan Persson till oss, men har ett fint spel och bra kämpatakter. Den stora frågan är nog mest Asper i mål - flipp eller flopp i år? Kan bli vilket som. Med lite flipp från hans sida kan laget mycket väl kämpa sig till en topplats, kanske på nummer 4?

5. LB07
Även Bunkeflo, nu under nya namnet LB07 efter sammanslagningen med Limhamn, spelar en typ av fotboll som jag tycker påminner mycket om Mjällbys. Förra året var HIF-lånet Imad Khalili en stor tillgång för laget och jag tror att dom kommit in ganska bra i serien nu eftersom dom var förra årets stora överraskning. Dom behåller sin femteplats från 2007.

6. Assyriska
Supportrarna är överhypade och säger på förhand i princip att seriesegern är självklar till dom, och att det passar dom bra att vara underdogs. Känns övertron på sitt eget lag igen, någon? Tror nog dom kan få ett ganska bra år i år om laget är så bra som dom tror, men även om det bara var ett år spelar det ändå roll att de lirade i en lägre division förra året. Som bäst ska de nog vara nöjda med en sjätteplats.

7. Örgryte
Svårtippat lag, som normalt sett kanske hade tippats lite längre ner i tabellen. När nu Mackan Allbäck är klar att komma till sommaren blir det naturligtvis ett vitamintillskott som lyfter hela laget rejält. Men laget känns lite för ojämnt i sina tidigare insatser för att slå sig in i den absoluta toppen - samtidigt som serien är oerhört jämn i år och ÖIS har nog inte riktigt den spetsen som behövs. Allbäck kan nog få upp dom på övre halvan men som högst till en femteplats - mer troligt gissar jag dock en sjundeplats.

8. Brommapojkarna
De flesta nerflyttade lag från allsvenskan brukar göra en dipp första året tillbaka i Superettan. Så även med BP, då de trots massor av talanger ändå inte klarar sig enbart med bredd i truppen utan måste ha betydligt mer spets.

9. Sirius
Låg högt upp länge under förra året och var fram till sluttampen årets komet, men Bunkeflo gick om dom till slut. Även i år kan de kanske nosa på toppen en del men jag tror de kroknar även i år, ännu har dom inte lyckats bygga upp sin trupp tillräckligt - samtidigt som de flesta i serien nu känner till deras spel lite och kan vara bättre förberedda.

10. Ängelholm
Bottenlag tror jag icke alls att ÄFF blir. De kan nog överraska ett och annat lag då Roar är en mycket kompetent tränare. Kommer nog att ligga i mitten på tabellen och åka lite hiss i mittenregionen, men ju längre säsongen går desto mer kroknar dom när skador och avstängningar gör sig påminda. Mattias Adelstam kommer sannolikt att konkurrera om skyttekungstiteln i år.

11. Falkenberg
Med blott 2 poäng klarade man av att undvika nedflyttning, men det var lite svettigt på slutet av serien innan detta stod klart. Tränaren slutade och assisterande konkurrentstrategen Ingemar Nilsson flyttade till BoIS. Har även tappat styrka i truppen så en elfteplats tror jag de klarar som bäst, bara.

12. Qviding
Zoran Lukics mannar har haft en usel försäsong, men kan vara ett lag som hämtar upp sig mer och mer på slutet som man gjorde i Division 1 under 2007. Totalt sett tror jag de landar på en bottenplats i slutändan, även om de tidvis nog kan göra sina ryck i tabellen.

13. Jönköping
Har väl inget jättestarkt lag även om de har några lysande spelare. Sticker sällan ut på något sätt utan kommer nog att dras in i bottenträsket ganska tidigt och få slåss för sin överlevnad i Superettan, vilket jag tror de klarar.

14. Degerfors
Klassiskt lag som verkar försvinna lite i mängden i år. Kan kanske klara sig ända upp till mitten om de har lite flyt, annars tror jag de hamnar här i den absoluta botten.

15. Enköping
Känns inte alls övertygande på något sätt, började försäsongen dåligt men hämtade upp sig lite på slutet. Kommer nog att hamna på understa fjärdedelen av tabellen när vi summerar, men jag tror risken är stor att de får flyttas ner och köra i Division 1 igen en sväng.

16. Väsby
Blir nog årets slagpåse, om de inte får låna lite mer rutin från samarbetspartnern AIK, annars har de överlag en trupp som känns ung. Lite väl ung och oerfaren för Superettan, utgår jag från.

Inga kommentarer: