Idag är det fredag och det har gått 8 dagar sedan BoIS tog sin andra 3-poängare i rad, senast mot ex-allsvenska Brommapojkarna. Vet inte om jag lever i en bubbla eller om det är för jag under denna tid inte rört mig mycket i Landskrona centrum, men hur många av Er som läser detta kan räcka upp en virtuell hand och svara positivt på följande fråga: "Har du sedan BP-vinsten sett någon aktiv eller ens passiv marknadsföring från BoIS utöver nästa-match-anslag?" Järnet är glödhett, men smids det på det över huvud taget?
Aronsson berättade att förra helgen skulle det synas många BoIS-tröjor på stan. Själv var jag inte hemma mycket då, men någon som kan bekräfta att de faktiskt sett detta?
Tittar man på officiella hemsidan är den fortfarande långt från önskvärd, man försöker dock hypa sig själv lite med klassiska amerikanska success-stories. I skrivande stund innehåller de senaste nyheterna följande rubriker:
08.04.24 - Rekordmånga guldpartners...
08.04.22 - ICA Kvantum ny Guldpartne...
08.04.22 - Telia stöder svensk fotbo...
08.04.21 - Matchtröjan 2008...
08.04.17 - Två osannolika mål av Dah...
08.04.16 - Samma startelva mot BP...
08.04.15 - Röglespelare hyllades...
08.04.15 - Ungdomar premierades på m...
08.04.14 - Underbar start!...
08.04.14 - Jätterea på tröjor!...
Positiva nyheter skrivs det om åtminstone. Men inget negativt alls, såsom den katastrofala 8-1 förnedringen av U21-laget mot Mjällby i onsdags? Har inte Stefan Mårtensson eller någon något att säga om den matchen och varför det gick som det gick? Vad jag hört ingick hela 6 A-truppsspelare i det laget, men vad var det som hände? Blev dom ditkommenderade men ville inte spela? Eller fortsatte man med något sjukt 3-6-1 eller 3-5-2 spelsystem som föll som ett korthus? Vad gjorde man för aktiv coachning under matchen för att införa motåtgärder, alla 8 målen kan inte ha kommit samtidigt?
Nästa punkt som förvånar mig oerhört mycket är om man tittar på A- och U21-trupperna på officiella hemsidan:
A-truppen ser relativt okej ut. Johan Norell har inget spelarnummer, och det finns det ju förklaring till - men borde man inte åtminstone ha ett fingerat sådant för att det ska se lite snyggare ut officiellt? Numreringen överlag verkar också lite fel, åtminstone jämfört med SvFF:s dito - Linus Olsson har tagit över #2 från Johan Norell men på SvFF har han #10. Zeb har numera #1 men står kvar på #22 på officiella, det nummer som jag tycker mig ha sett att Peter tagit över. Sämst med A-truppen är dock att just senaste värvningen Peter Karlsson inte ens finns med där ännu.
U21-truppen består av 10 spelarnamn (!) och står helt utan tränare och ledare? Fotot har dock 16 spelare på bild och 4 tränare/ledare. Okej, någon kan ha slutat och någon kan ha flyttats upp. Men ska det verkligen se ut så här?
Nej jag kan tyvärr inte hjälpa det men jag blir frustrerad och upprörd över denna ignorans från klubbens sida i att marknadsföra sig själva - speciellt måste man smida när järnen är varma. En ny Guldpartner är kul men det ger runt 100 tkr per år till klubben (ibland mer) - med marknadsföring som ger kanske 500 pers mer på matcherna ger runt miljonen per år... (kalkylen baseras på 14 kvarvarande hemmamatcher och ett snitt på 150 kr i täckningsbidrag per person).
Bor man i Landskrona snackas det mycket fotboll - men man ska ändå se reklam för och om BoIS precis överallt enligt mig. Det måste synas att BoIS är stort både för lokalbefolkningen men även för t.ex turister nu till sommaren. De som inte brukar gå på fotboll men kanske antingen följer BoIS resultat lite eller som är intresserade av fotboll i allmänhet i övrigt, ska lockas att gå ut på matcherna. Då krävs det mer än lite "Nästa-match" anslag/affischer och en randig pulpet på tågstationens vänthall.
8 kommentarer:
Instämmer helt och hållet i det du säger.
Ja tyvärr stämmer detta du skriver ju! Hemsidan är under all kritik och det verkar som att bois inte har förstått vilka möjligheter man har att kommunicera på sin hemsida. En hemsida är ju trotts allt en plats dit många supportrar söker sig dagligen och inte minst är den ett billiga kommunikationsmedel. I övrigt tror jag att problemet för BoIS är att man bara har Johan Nilsson som jobbar på med sina sponsorer och efter honom finns det ingen mer som jobbar med marknadsföring och försäljning som sin huvudsysselsättning i föreningen (möjligvis Pia i shopen). Problemet som jag ser det blir att Nilsson inte klarar av att styra och göra ett gott arbete med både sponsorer och supportrar. Sponsorerna kräver all hans tid. Visst finns det många ideella krafter som skulle kunna hjälpa till men har de rätt kompetens för att leda olika marknadsföringsaktiviteter? Som jag ser det är klubben underbemannad eller felbemannad, man har inte den kompetensen inom föreningen för att jobba med marknadsföring så att man kommer upp i näringslivets "standard". BoIS har valt att sätta supportrar i skymundan för de som ger mer pengar dvs. sponsorer om detta kommer straffa sig får vi se men jag tror riken är stor
Aronsson & Co. - läs och lär... Simpel as that!
Dessutom sa ju klubben för flera månader sedan att anledningen till att hemsidan var så dåligt uppdaterad var för att de inte hade någon IT-person som kunde sköta detta löpande, men att de letade efter en och trodde på en snarlig lösning. Ytterligare menar jag, att han då sa att det helt klart var en prioritet för dem att lösa det...
Frågan är om de HAR hittat någon eller om det bara har runnit ut i sanden???
Forza Randigt i med- & motgång, ALLTID!
BoIS kan inte bara uppmana lite folk med anknytning till BoIS att åka ned med BoIStröjor i stan..Aronsson-Harrysson-KH..A-Spelare,(spelare skriver autografer) skall vara föredömmen och gå i täten, då kommer övriga BoIS Organisationen och B&W osv och snart går hela Landskrona i Randiga tröjor på Lördagarna och man snackar BoIS ...
MEN Det måste finnas en plan givetvis(Jönssonligan igen)skratt..
Som Exemp:
A/BoIS-InvationCITY!! B/Aronsson&Co ser till att alla Familjer i BoISOrganisationen har BoIS-tröjor.Medlemmar-Mamma-Pappa-Syskon..(Gratis BoIStröja till alla är billig marnadsföring)
(Familjerna kommer att älska det, att få vara delaktiga)
C/ Man har en TRÄFFPUNKT(Stortorget tex) i stan som är permanent nu och hundra år fram!
Eller ett stort KöpCentra där folk handlar och rör sig?? En liten kiosk (en randig eller som ser ut som en fotboll kanske) med INFO om matcher och där du kan köpa biljett till match mm.
D/
Folk på stan kommer att tycka det är häftigt och kul och vill givetvis vara med i BoISGlädjen så småningom..Man måste ha tålamod se det på sikt.
Ibland är det nödvändigt med lite "ny Luft" i en Organisation, som har lite ny Energi med sig..Kanske dax att få in någon ny med med lite nya vinklingar när det gäller marknaden, för just nu sover den en djup sömn.
Alla storklubbar vill vara så proffsiga och BIGA i sitt sätt att arbeta nu för tiden..men glöm inte det idiella arbetet, människor älskar att få vara med om det ges möjlighet!
Det är lite synd att du Micke är uppbunden(Får hoppas på att din branch går nedåt,"s") annars hade du varit som handen i handsken för att ta hand om BoIS-Marknadsföring..Men fortsätt att ligga på..
Härligt att Aronsson ser och är lyhörd..Givetvis kommer förändringar med tiden och Aronsson.
Trevlig Helg Micke!
Marcellan
BoIS kan också göra ett avtal med B&W..de har ju den folkliga grunden...att de tillsammans med tex Aronsson organiserar och sköter staden tex.,,men får uppbackning av BoIS Organisationen med spelare och ledare ..Ungdomslagen med familjer och vänner! haha..rena Såpan!
Givetvis bara ett snabbt förslag som går att utveckla hur mycket som helst.
Men helt klart är att BoIS måste ut bland vanliga människor och inte bara resa VIP-TÄLT!
Marcellan
Om BoIS,com-hemsidan är dåligt skött, finns det ingen idiell B&W eller annan som älskar BoIS som kan ta den uppgiften..Gör en förfrågan Micke..
Bara ett exempel..Det finns kanske massa duktiga människor i BoIS-Världen som inget hellre vill än att få vara med och hjälpa BoIS framåt.
Du kanske skulle ha en liten förmedling där BoISare kan gå in och anmäla sig om de vill vara med och bidra med sitt kunnande till BoIS. På det viset kan BoIS spara pengar och lägga dem på Ungdomsfotboll tex istället, och vi kan få starka U-lag!
Marcellan igen..
christian:
Det är nog så sant som det är sagt. Kanske man skulle behöva ett mer CMS-baserat system för sin hemsida (om det inte är det redan) så man kunde haft en liten stab av frivilliga personer som gemensamt hjälper till att hålla sidan ajour?
Jag är dock inte helt övertygad om att sponsorerna ger mer pengar än supportrarna i slutändan. Nu vet jag inte vad ett normalt täckningsbidrag ligger på för BoIS men tänk om man kunde snitta 3500 pers och ha ett TB på 150 kr - det ger på 15 matcher nästan 8 Miljoner kronor. Ponera att TB är lägre, 120 kr, det ger ändå en bra bit över 6 Miljoner kronor. Tänker man då hypotetiskt om BoIS kunde marknadsföra sig själv upp till ett snitt på 4500 pers så skulle TB vara mellan 8-10 Mkr i rena publikintäkter från supportrarna. Motsvarande är väl vad man får in för sponsorer har jag för mig - eller? Oavsett så är 8-10 millar en betydande del intäkter och jag tror det är den främsta inkomstbringaren till BoIS man kan öka lättast på. Men naturligtvis krävs det lite positiva sportsliga resultat också, det är hela grundförutsättningen.
raw:
Uppenbarligen har man inte det och en del lastar Zebrakillarna för det men det tror jag knappast - får dom bara material sätter dom nog in det relativt snabbt faktiskt.
Marcell:
Klockrent, du har många bra idéer och poänger där också. Ja jag gillar marknadsföring ska väl erkännas och hade nog kunnat överväga t.ex. åtminstone en deltidstjänst hos BoIS - men jag hade dock inte kunnat jobba gratis och som ekonomin ser ut nu får dom försöka göra grovjobbet själva. För min del kan jag åtminstone ställa upp med lite idéer i brainstorming tillsammans med mina medsupportrar :)
Ha en go helg själv!
Marcell:
Angående B&W har du helt rätt, men tyvärr är det en rätt trött förening som jag upplever den. Inget go eller ös där heller utan man kör på i halvfart. Delvis förståeligt med tanke på hur hårt utsatta vi alla supportrar varit och hur bespottade supportrar i allmänhet men kanske mest B&W och en del i VL i synnerhet, som åker på jättemånga bortamatcher - men spelarna bara skiter i att spela...
Nu är det dock nya tider och jag är inne på samma som du angående VIP-tält, men i en annan form. Ska redogöra för den vid senare tillfälle i bloggen tänkte jag, men det är idéer jag skickat till Aronsson och Nilsson.
Man kan ju vrida och vända på det mesta..Om det kommer mer Publik till matcherna blir det större intresse av sponsorer som vill synas..Och mer Pengar in i kassan!Det är ju därför de sponsrar i första han de jäv kapitalisterna(haha,skojade..de e bra med kapitalister ibland)..
Givetvis handlar det om att BoIS är en välskött klubb och spelar bra fotboll, och vinner i grund och botten om publiken skall återkomma.
Hjärtat i en klubb är den vanliga publiken , den avgör om det kommer in sponsorpengar och publikintäckter..Så det är bara för BoIS att ut och Gulla med Folket i Landskronaa stad..Det finns människor(min föredetta fru och ett par av mina 9 syskon som aldrig hade sett en fotbollsmatch i hela sitt liv tills de följde med mig på matcher eller tittade på TV,,Och de älskar spänningen idag!) Så man får aldrig ge upp och tro att man måste vara född i en fotbollsfamilj bara för att kunna gilla fotboll...BoIS kanske skulle ta och bjuda alla Damer/Kvinnor/Tjejer/Flickor på gratis Entre året ut..Det är ju Kvinnorna som planerar och bestämmer det mesta i familjerna..och ordning och reda,,Så kan de ta med sig sina "sovande" BoISFans till Gubbar till matcherna...
som givetvis får betala!(Och sina Barn, som blir intrud som nya BoIS Fans)(Och Publiken blir större och då blir det fler sponsorer som vill synas..Så det BoIS förlorar på gungorna tar de in på karusellerna)
Landskrona är en liten stad och det är viktigt att man har en familjekänsla där BoIS ingår som något som förenar staden.
Ang B&W, så tror jag att de hade vaknat till liv igen om de fick vira upp skjortärmarna och på med blåstället..det finns mycket äkta BoIS-Kärlek där!Och framförallt så "äger" de Landskrona Stad som nätverk..de har kontakter in till köksborden i stan..Så de är en stor och viktig bit i Kakan BoIS. Men givetvis måste de förstå hur bra de är själva..
Marcell
Skicka en kommentar